Intellectual disability challenges and future perspectives for inclusion in regular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8345

Keywords:

Intelectual Disability;, Regular school;, Inclusion;, Teacher.

Abstract

The following study has as its purpose to discuss the regular schools’ resistance to enroll and offer significant learning conditions for children with intellectual disabilities. From this perspective, bibliographic research was carried out on the basis of some documents and authors, such as Mantoan (2013), Figueiredo (2012), Brasil (1988), among others that address subjects aiming the inclusion of students with intellectual disabilities in regular classes. With this study, we considered that the educator has to get to know their students in their multidimensions so that the appropriate strategies to their needs can be applied. Therefore, the supports of the teacher, student, school, family and community are required in order to establish the inclusive practices and make them effective in ensuring and maintaining the rights of all.

Author Biographies

Laís Dias Fernandes dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (AEE) pela Faculdade do Vale do Jaguaribe (FVJ). Professora da Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME).

Tatiana Ferreira de Medeiros , Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Kurius e especialização em Psicomotricidade Relacional pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL). Professora da  Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME).

Priscila Braga Monteiro, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE); Especialista em Psicopedagogia Clínica e institucional (UECE); graduada em Pedagogia (UECE); Professora da Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME).

 

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Published

20/12/2024

How to Cite

SANTOS, L. D. F. dos .; MEDEIROS , T. F. de .; MONTEIRO, P. B. . Intellectual disability challenges and future perspectives for inclusion in regular education. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8345. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8345. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade

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