Experiential Laboratory as a Methodology to Stimulate Multisensory Intelligence in Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8362

Keywords:

Experiential Laboratory;, Methodology;, Multisensory Intelligence;, Psychology.

Abstract

The present study aimed to showcase the potential of the Experiential Laboratory (EL) as an active methodology in the Psychology course, offering an opportunity to integrate the theoretical foundations of multisensory intelligence with immersive experience. The goal of this Experiential Laboratory (EL) was to reflect on the importance of the intersection between the basic psychological processes of intelligence, emotion, and creativity, in a sequence aimed at integrating different sensory modalities. The methodology consisted of an experiential report using a qualitative approach to group facilitation practice. The literature referenced in the research included Braghirolli (1995), Feldman (2015), Gardner (1995). The importance of working with multisensory intelligence arose from the need to expand knowledge and practices, valuing innovation and interdisciplinarity, to understand how the senses influence the fields of education, health, and art.

Author Biographies

Benjamim Machado de Oliveira Neto, Universidade Estadual do Ceará

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará – UECE; Programa de Pós-Graduação em Gestão e Coordenação Escolar pela Faculdade Kurios; Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Kurios.

 

 

Gilmar Ferreira dos Santos, Faculdade Dom Adélio Tomasin

Graduado em Psicologia pela Unicatólica; Pós-Graduação em Saúde Mental pela Uniaméricas; Especialista em Psicologia Escolar e Educacional pelo Conselho Federal de Psicologia.

     

References

BRAGHIROLLI, E. M. B., G. P. Rizzon, L. A. Nicoletto, U. Psicologia Geral. Editora Vozes – Petrópolis: Rio de Janeiro, 1995.

CARVALHO, R. C. Práticas de laboratório em psicologia: reflexões e experiências. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 2, 2016.

FERNANDES, C. M. História do conceito de inteligência: das origens à contemporaneidade. Psicologia em Pesquisa, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, 2015.

FELDMAN, R. S. Introdução a Psicologia. Tradução: Daniel Bueno, Sandra Maria Mallmann da Rosa ; revisão técnica: Maria Lucia Tiellet Nunes. – 10. ed. – Porto Alegre: AMGH, 2015.

GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a Teoria na Prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GONÇALVES, M. Laboratório vivencial como metodologia de ensino na formação em psicologia. Revista Brasileira de Ensino Superior, Brasília, v. 8, n. 2, 2019.

MASETTO, M. Laboratórios vivenciais e sua contribuição para a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 4, 2016.

MIRANDA, R. M. A Integração entre Inteligência, Emoção e Criatividade: Implicações para a Prática Clínica e Educacional. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2020.

Published

20/12/2024

How to Cite

OLIVEIRA NETO, B. M. de .; SANTOS, G. F. dos . Experiential Laboratory as a Methodology to Stimulate Multisensory Intelligence in Psychology. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8362. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8362. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade