Experiential Laboratory as a Methodology to Stimulate Multisensory Intelligence in Psychology
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8362Keywords:
Experiential Laboratory;, Methodology;, Multisensory Intelligence;, Psychology.Abstract
The present study aimed to showcase the potential of the Experiential Laboratory (EL) as an active methodology in the Psychology course, offering an opportunity to integrate the theoretical foundations of multisensory intelligence with immersive experience. The goal of this Experiential Laboratory (EL) was to reflect on the importance of the intersection between the basic psychological processes of intelligence, emotion, and creativity, in a sequence aimed at integrating different sensory modalities. The methodology consisted of an experiential report using a qualitative approach to group facilitation practice. The literature referenced in the research included Braghirolli (1995), Feldman (2015), Gardner (1995). The importance of working with multisensory intelligence arose from the need to expand knowledge and practices, valuing innovation and interdisciplinarity, to understand how the senses influence the fields of education, health, and art.
References
BRAGHIROLLI, E. M. B., G. P. Rizzon, L. A. Nicoletto, U. Psicologia Geral. Editora Vozes – Petrópolis: Rio de Janeiro, 1995.
CARVALHO, R. C. Práticas de laboratório em psicologia: reflexões e experiências. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 2, 2016.
FERNANDES, C. M. História do conceito de inteligência: das origens à contemporaneidade. Psicologia em Pesquisa, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, 2015.
FELDMAN, R. S. Introdução a Psicologia. Tradução: Daniel Bueno, Sandra Maria Mallmann da Rosa ; revisão técnica: Maria Lucia Tiellet Nunes. – 10. ed. – Porto Alegre: AMGH, 2015.
GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a Teoria na Prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GONÇALVES, M. Laboratório vivencial como metodologia de ensino na formação em psicologia. Revista Brasileira de Ensino Superior, Brasília, v. 8, n. 2, 2019.
MASETTO, M. Laboratórios vivenciais e sua contribuição para a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 4, 2016.
MIRANDA, R. M. A Integração entre Inteligência, Emoção e Criatividade: Implicações para a Prática Clínica e Educacional. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Benjamim Machado de Oliveira Neto, Gilmar Ferreira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.