The process of literacy in contemporary times: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7365

Keywords:

Alfabetização; Ser social; Consciente; Pedagogia Histórico-crítica.

Abstract

This article is based on reflections involving literacy and the acquisition of reading and writing, as inseparable from the formation of the social, active and critical being in the knowledge society. The study is characterized as an experience report with a qualitative approach, conducted in a 1st year class of elementary school of the private school system of the municipality of Fortaleza, Ceará-Brazil, in 2015. In the course of literacy described, the theory Pedagogy of Liberation was addressed. However, contributions and counterpoints between Liberation Pedagogy and Critical-Historical Pedagogy (PHC - acronym in Portuguese) were analyzed. It was inferred, therefore, that literacy as a teacher's trainer, capable of intervening and overcoming the relations of domination to which he is submitted, has been configured, in general, as an apparent reality, not in essence. However, it is understood the overcoming of this reality through an intentional education.

Author Biographies

Priscila Braga Monteiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da  Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (UECE). Graduada em Pedagogia (UECE). Professora da Educação Básica - Prefeitura Municipal de Fortaleza.

Patric Anderson Gomes da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Graduado em Licenciatura para Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Bolsista no Programa Demanda Social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal Nível Superior (PDS-CAPES).

References

COSTA, Frederico Jorge Ferreira. Sobre o fetichismo do método no marxismo. GPOSSHE - IMO / UECE. Disponível em: < https://www.gposshe.com/2022/09/sobre-o-fetichismo-do-metodo-no-marxismo.html?m=1 >. Acesso em: 12 set. de 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paulo Freire. - São Paulo: Paz e Terra, 1996.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica e pedagogia da libertação: aproximações e distanciamentos. Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 170–176, 2021. DOI: 10.9771/gmed.v13i3.47177.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipola Net, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

22/11/2022

How to Cite

MONTEIRO, P. B. .; SILVA, P. A. G. da . The process of literacy in contemporary times: experience report. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7365. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7365. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência