The contributions of teaching Libras to hearing children
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7352Keywords:
Formação docente, Inclusão escolar, Ensino da Libras.Abstract
The work is a bibliographical research that aimed to investigate the contributions of the teaching of Libras to hearing children and its importance in the process of inclusion of the deaf in the socio-educational scope. The educational inclusion of the deaf should be treated as an opportunity to also offer strategies aimed at teaching Libras to hearing students, enabling them to have the most diverse visual experiences and exchange of knowledge. Dealing with deafness and promoting access to Libras from an early age means tracing paths without prejudice and without linguistic barriers, collaborating for the formation of subjects able to interact socially with deaf people and, consequently, for the constitution of an inclusive society, that accepts and knows how to dialogue with human differences. Although the teaching of Libras is not yet a mandatory curricular component in Early Childhood Education institutions, the teacher can link the teaching of this language to the syllabus of this stage of basic education and, thus, propose interdisciplinary activities. For the effectiveness of this process, new attitudes will be necessary through which changes and actions need to be carried out, among them, the training of teachers, flexibility regarding the contents and the adequacy of the same.
References
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.
________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
CAMERON, L. Challenges for ELT from the expansion in teaching children. ELT Journal, v. 52, n. 2, p. 105-112, 2003.
_______. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP, 2001.
DIZEU, Liliane Correia Toscano de Brito; CAPORALI, Sueli Aparecida. A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito. Educ. Soc. [online]. 2005, vol. 26, n.91, p.583-597. ISSN 0101-7330. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000200014. Acesso em: 24 ago. 2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010. 184p.
LACERDA, C. B. F. de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 163-184, maio/ago. 2006.
LACERDA, Lúcia Loreto. MORAIS, Cristina Richter Costa. O ensino da língua de sinais para crianças ouvintes: uma proposta de bilinguismo às avessas. XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9003_6308.pdf. Acesso em: 24 ago. 2022.
MEDEIROS, Daniela; GRÄFF, Patrícia. Bilinguismo: uma proposta para surdos e ouvintes. Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai – IDEAU, v. 7, Nº 16, 2012. Disponível em: http://www.ideau.com.br/getulio/restrito/upload/revistas artigos/381. pdf. Acesso em: 24 dez. 2021. ISSN: 1809-6220.
NOVAES, Edmarcius Carvalho. Surdos: educação, direito e cidadania. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014. 188p.
PINTER, A. Teaching Young Language Learners. Oxford: OUP, 2006.
TONDINELLI, Maria Ozana. Noções básicas de LIBRAS para alunos ouvinte. In: PARANÁ. Secretaria de Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas, 2016. Curitiba: SEED/PR., 2016. V.2. (Cadernos PDE).
VALADÃO, Michelle Nave et al. Os desafios do ensino e aprendizagem da Libras para crianças ouvintes e suas relações com a educação inclusiva de alunos surdos. 2016, p. 125-147. Disponível em: file:///C:/Users/55889_7b12zfp/Downloads/13500Texto%20do% 20artigo-42386-1 1020170321.pdf Acesso em: 15 set. 2022.
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andréia Amorim de Lima, Maria Josilâne da Costa Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.