The contributions of teaching Libras to hearing children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7352

Keywords:

Formação docente, Inclusão escolar, Ensino da Libras.

Abstract

The work is a bibliographical research that aimed to investigate the contributions of the teaching of Libras to hearing children and its importance in the process of inclusion of the deaf in the socio-educational scope. The educational inclusion of the deaf should be treated as an opportunity to also offer strategies aimed at teaching Libras to hearing students, enabling them to have the most diverse visual experiences and exchange of knowledge. Dealing with deafness and promoting access to Libras from an early age means tracing paths without prejudice and without linguistic barriers, collaborating for the formation of subjects able to interact socially with deaf people and, consequently, for the constitution of an inclusive society, that accepts and knows how to dialogue with human differences. Although the teaching of Libras is not yet a mandatory curricular component in Early Childhood Education institutions, the teacher can link the teaching of this language to the syllabus of this stage of basic education and, thus, propose interdisciplinary activities. For the effectiveness of this process, new attitudes will be necessary through which changes and actions need to be carried out, among them, the training of teachers, flexibility regarding the contents and the adequacy of the same.

Author Biographies

Andréia Amorim de Lima, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Pedagoga pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Possui experiência com oficinas e minicursos voltados ao ensino da Libras e à formação de professores. Cursa Licenciatura em Letras Libras pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). 

Maria Josilâne da Costa Martins, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Vale do Acaraú(UVA), Licenciatura em Letras Libras pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci(UNIASSELVI). Pós graduação em Libras. Especialização em Tradução e Interpretação, Libras e Práticas em Educação Bilíngue.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

CAMERON, L. Challenges for ELT from the expansion in teaching children. ELT Journal, v. 52, n. 2, p. 105-112, 2003.

_______. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP, 2001.

DIZEU, Liliane Correia Toscano de Brito; CAPORALI, Sueli Aparecida. A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito. Educ. Soc. [online]. 2005, vol. 26, n.91, p.583-597. ISSN 0101-7330. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000200014. Acesso em: 24 ago. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010. 184p.

LACERDA, C. B. F. de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 163-184, maio/ago. 2006.

LACERDA, Lúcia Loreto. MORAIS, Cristina Richter Costa. O ensino da língua de sinais para crianças ouvintes: uma proposta de bilinguismo às avessas. XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9003_6308.pdf. Acesso em: 24 ago. 2022.

MEDEIROS, Daniela; GRÄFF, Patrícia. Bilinguismo: uma proposta para surdos e ouvintes. Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai – IDEAU, v. 7, Nº 16, 2012. Disponível em: http://www.ideau.com.br/getulio/restrito/upload/revistas artigos/381. pdf. Acesso em: 24 dez. 2021. ISSN: 1809-6220.

NOVAES, Edmarcius Carvalho. Surdos: educação, direito e cidadania. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014. 188p.

PINTER, A. Teaching Young Language Learners. Oxford: OUP, 2006.

TONDINELLI, Maria Ozana. Noções básicas de LIBRAS para alunos ouvinte. In: PARANÁ. Secretaria de Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas, 2016. Curitiba: SEED/PR., 2016. V.2. (Cadernos PDE).

VALADÃO, Michelle Nave et al. Os desafios do ensino e aprendizagem da Libras para crianças ouvintes e suas relações com a educação inclusiva de alunos surdos. 2016, p. 125-147. Disponível em: file:///C:/Users/55889_7b12zfp/Downloads/13500Texto%20do% 20artigo-42386-1 1020170321.pdf Acesso em: 15 set. 2022.

VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

28/11/2022

How to Cite

LIMA, A. A. de .; MARTINS, M. J. da C. . The contributions of teaching Libras to hearing children. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7352. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7352. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.