SENAI as a model for industrial education:

notes on technical cooperation and the circulation of knowledge between Brazil and the USA (1948-1949)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v29i02.8130

Keywords:

Brazilian-American Commission on Industrial Education (CBAI), Industrial Education., National Industrial Learning Service (SENAI), Brazil-United States Relations

Abstract

This article discusses the relationship between Brazilian industrial education and the technical assistance programs signed between Brazil and the United States after the Second World War. To do so, I turn to the observations of American researcher Robert King Hall on the National Industrial Learning Service (SENAI) and the Brazilian-American Commission on Industrial Education (CBAI). Hall was a professor at Columbia University and worked as a consultant in several countries, such as Brazil and Iran. In the latter, he even suggested the adoption of industrial schools following the SENAI model. Based on Hall's notes, I seek to demonstrate the preponderant role played by technical assistance programs in scientific and educational exchanges between the two countries during the Cold War, highlighting the importance of these exchanges in promoting the transnational circulation of educational models.

Author Biography

Adriana Mendonça Cunha, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

Doutora em História (Fiocruz).  Integrante do Grupo de Estudos do Tempo Presente (GET/UFS).

References

ABREU, Marcelo de Paiva. A economia brasileira (1930-1980). In: In: BETHELL, Leslie (Org.). História da América Latina (Vol. X) - A América Latina após 1930: Argentina, Uruguai, Paraguai e Brasil. São Paulo: UNESP, 2018, p.581-698.

BANDEIRA, Luiz Alberto Moniz. Brasil-Estados Unidos: a rivalidade emergente (1950-1988). 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. O presidente desiludido: pêndulo de política econômica no governo Dutra (1946-1951). Anais do V Congresso Brasileiro de História Econômica, ABPHE, Caxambu – MG, 2003, p.01-25.

BETHELL, Leslie. Política no Brasil sob a República Liberal (1946-1964). In: BETHELL, Leslie (Org.). História da América Latina (Vol. X) - A América Latina após 1930: Argentina, Uruguai, Paraguai e Brasil. São Paulo: UNESP, 2018, p.385-464.

BRASIL. Decreto-Lei nº 4.048, de 22 de janeiro de 1942. Cria o Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). Brasília, DF: Diário Oficial da União, 19342. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1937-1946/Del4048.htm. Acesso em 18 de setembro de 2023.

BRASIL. Decreto-Lei nº 4.073, de 30 de janeiro de 1942. Promulga a Lei Orgânica de Ensino Industrial. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1942. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4073-30-janeiro-1942-414503-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 18 de setembro de 2023.

BRASIL. Decreto-Lei nº 9.724, de 03 de setembro de 1946. Aprova o acordo celebrado entre o Ministério da Educação e Saúde e a Inter-American Educational Foundation Inc., sobre educação industrial vocacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-9724-3-setembro-1946-458393-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 18 de setembro de 2023.

CALICCHIO, Vera. Missão Abbink. In: ABREU, Alzira Alves de (Coord.) Dicionário Histórico-Biográfico Brasileiro – Pós-1930. Rio de Janeiro: CPDOC, 2010. Disponível em: https://encurtador.com.br/kDL37. Acesso em 28 de dezembro de 2023.

CREMIN, Lawrence A.; SHANNON, David A.; TOWNSEND, Mary Evelyn. History of Teachers College Columbia University. New York: Columbia University Press, 1954.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino industrial-manufatureiro no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n.14, maio/jun./jul. 2000, p.89-193.

CUNHA, Luiz Antônio. O SENAI e a sistematização da aprendizagem industrial. Síntese: Revista de Filosofia, v.8, n.22, 1981, p.83-111.

DAMASCENO, Natália Abreu. O Programa Ponto IV e a articulação de projetos estadunidenses de desenvolvimento para a América Latina (1949-1954). Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2022.

FONSECA, Celso Suckow da. História do Ensino Industrial no Brasil. 1961.

GRIFFING, John B. Cooperação Brasileiro-Americana de Ensino Industrial. Boletim da CBAI, nº 01, janeiro de 1947, p.01.

HALL, Robert King. Seven-Year Plan in Iran. The Year Book of Education, 1954, p.278-291.

HALL, Robert King. Industrial Education in Brazil. Bulletin of Pan American Union, September 1948c, p.497.

HALL, Robert King. The CBAI: Brazilian-United States cooperation in industrial Education. Bulletin of the Pan American Union, October 1948d, p.576-577.

HILTON, Stanley E. The United States, Brazil, and Cold War (1945-1960): End of the Special Relationship. The Journal of American History, Vol. 68, Nº 3, Dec./1981, p.599-624.

HIST, Monica. Brasil-Estados Unidos: desencontros e afinidades. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.

MÜLLER, M. T. O SENAI e a educação profissionalizante no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 10, n. 40, p. 189–211, 2012.

ROCHA, Ana Cristina Matos. Entre o Brasil e os Estados Unidos: intelectuais, ideias e projetos de educação (1927-1935). Rio de Janeiro: PUC-RJ, Fiocruz, 2020.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). Petrópolis: Vozes, 1986.

SABIONI, Gustavo Soares; BORGES, José Marcondes (Org.). John Benjamin Griffing. Personagens e Pioneiros da UFV. Universidade Federal de Viçosa, 2016. Disponível em: http://www.personagens.ufv.br/?area=john. Acesso em 18 de setembro de 2023.

SECORD, James A. Knowledge in Transit. Isis, Vol.95, No. 4, December 2004, pp.654-672.

SILVA, Luciano Pereira da. Formação profissional no Brasil: o papel do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). História (Online), 2010, v.29, n.01, p.402.

VALE, Eustácio de Medeiros; PIRES, Miriam; BERTERO, Carlos Osmar; SILVEIRA, Rafael Alcadipani da. Caminhos diferentes da americanização na educação em administração no Brasil: a EAESP/FGV e a FEA/USP. Administração: Ensino e Pesquisa, vol.14, n.04, out./dez. 2013, p. 837-872.

Published

10/12/2023

How to Cite

MENDONÇA CUNHA, A. . SENAI as a model for industrial education: : notes on technical cooperation and the circulation of knowledge between Brazil and the USA (1948-1949). Textos e Debates, [S. l.], v. 29, n. 02, p. e8130, 2023. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v29i02.8130. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/8130. Acesso em: 3 jul. 2024.