Knowledge crossover

notes on a ritual of transnational integration on the Brazil-Guyana border.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v29i02.7947

Keywords:

school exchange, borderland, Brazil-Guyana

Abstract

Our goal is to present the educational and political challenges inherent to holding the “Intercultural Exchange of Border Schools”, a project carried out annually by teachers from public schools in Bonfim (BR) and Lethem (GY), mobilizing primary and secondary education institutions from both countries. It is a school activity that combines not only students and education professionals from both cities, but multiple levels of cross-border integration. The exchange is treated as a ritual of transnational integration. Rituals mobilize constellations of symbols that give meaning to collective life. Teachers, on both sides of the bridge that unites/separates the countries, have the role of artisans of extra-official international relations, affirming the continuities of cross-border daily life in the face of the discontinuities placed by national bureaucracies.

Author Biographies

Sandro Martins de Almeida Santos, Universidade Federal de Roraima

Doutor em Antropologia Social. Professor do Instituto de Antropologia da Universidade Federal de Roraima. Vice-Lider do Grupo de Estudos Migratórios na Amazônia-GEMA.

 

Paulo Ricardo Pinheiro de Andrade, Escola Estadual Aldébaro José Alcântara

Biólogo e divulgador científico. Professor da Escola Estadual Aldébaro José de Alcântara, em Bonfim-RR. Coordenador da ação pedagógica "Intercâmbio Intercultural das Escolas da Fronteira Brasil-Guiana".

References

AHO, William R. Steel Band Music in Trinidad and Tobago: the creation of a people's music. Latin American Music Review, v. 8, n. 1, 1987, pp. 26–58. https://www.jstor.org/stable/948067

BAINES, Stephen. Os índios makuxi e wapichana e suas relações com estados nacionais na fronteira Brasil - Guiana. Série Antropologia, v. 338, 2003, pp. 1-20.

BARTH, Fredrik. Grupos étnicos e suas fronteiras. in: Fredrik Barth. O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2000.

BUMLAI, Danielle; OLIVEIRA NETO, Antônio e BILANG, Elizabeth. 2014. Escolas de Fronteira: espaço de construção intercultural de identidade fronteiriça. GeoPantanal, n. 17, jul/dez 2014, pp.47-57.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1998.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto; BAINES, Stephen (orgs.). Nacionalidade e etnicidade em fronteiras. Brasília: Editora UnB, 2005.

CROVETTO, Gonzalo Díaz. Entre lugares y documentos: problematizando el desplazamiento y las condiciones transnacionales del viaje y del trabajo de tripulantes corraleños. Antipoda - Revista de Antropologia y Arqueologia, n. 23, 2015.

GOMES FILHO, Francisco. A paradiplomacia subnacional no Brasil: uma análise da política de atuação internacional dos governos estaduais fronteiriços da Amazônia. Tese de Doutorado em Relações Internacionais e Desenvolvimento Regional. Brasília: IRI/UnB, 2011.

GOMES FILHO, Francisco; VAZ, Alcides Costa. A paradiplomacia no contexto da Amazônia brasileira: considerações teórico-empíricas. Revista Múltipla, n. 23, v.17, dez/2007, pp. 105-120.

LORENZETTI, Alejandro e TORQUATO, Cloris. O Programa Escolas Interculturais de Fronteira (PEIF) como política linguística. Matraga – Estudos Linguísticos e Literários, n. 38, v. 23, jan/jun. 2016, pp. 83-104. http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2016.20785

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a Dádiva. in: Marcel Mauss. Antropologia e Sociologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003, pp. 183-314.

PEREIRA, Mariana Cunha. A escola da fronteira: diversidade e cultura na fronteira Brasil-Guiana. Inter-Ação - Rev. Fac. Educ. UFG, n. 32, v. 2, jul./dez. 2007, pp. 345-361.

PEREIRA, Mariana Cunha. Border or Frontier: a discussão sobre fronteira, cultura e identidade segundo etnografias na América Latina. in: Francilene Rodrigues e Mariana Pereira (org.). Estudos transdisciplinares na Amazônia setentrional: fronteiras, migração e políticas públicas. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012.

RIBEIRO, Gustavo Lins. A condição da transnacionalidade. in: Gustavo Lins Ribeiro. Cultura e Política no mundo contemporâneo: paisagens e passagens. Brasília: Editora UnB, 2000, pp. 93-130.

RODRIGUES, Francilene. Migração transfronteiriça na Venezuela. Estudos Avançados, v. 20, n. 57, pp. 197-207.

SOUSA, Flávia Alves de; ALBUQUERQUE, José Lindomar. Nação e integração nas escolas de fronteira: a mobilidade docente e a aprendizagem das línguas nacionais entre o Brasil e a Argentina. Etnográfica [on-line], v. 23, n. 3, 2019. https://doi.org/10.4000/etnografica.7313

TURNER, Victor. Floresta de símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Niterói: Eduff, 2005.

VAN GENNEP, Arnold. Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 1977.

VASCONCELOS, Iana dos Santos. Articulações familiares transnacionais: estratégias de cuidado e manutenção familiar na fronteira Brasil/Venezuela. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Recife: PPGAS/UFPE, 2013.

Published

10/12/2023

How to Cite

MARTINS DE ALMEIDA SANTOS, S.; PINHEIRO DE ANDRADE, P. R. Knowledge crossover: notes on a ritual of transnational integration on the Brazil-Guyana border. Textos e Debates, [S. l.], v. 29, n. 02, p. e7947 , 2023. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v29i02.7947. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/7947. Acesso em: 3 jul. 2024.