Teachers without Borders

sharing knowledge in education in Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8374

Keywords:

Exchange;, Teaching;, Training;, Public Education.

Abstract

The Municipality of Fortaleza, through the Municipal Department of Education, in dialogue with the Union of Education Workers of Fortaleza. As well as it has invested in public policies on public education along the years. We spark initiatives that reinforce the quality of teaching. Also, it enhances the career of its teaching staff. Therefore, the present work aims at describing the stages of the Teachers without Borders program as a strategy for teacher training and development of the teaching and learning process. Hence, the central question is the following: How do Teachers without Borders program contribute to quality public education in the city of Fortaleza? The capital of Ceará is recognized for the quality of public education, both in its indicators and in innovative initiatives that consolidate this process. In this sense, the purpose of this experience report is to share views on how the two teacher-researchers view their experiences in public schools in Ireland and France. Among the nuances presented here, we highlight the comparison between curricula, schools, as well as exchange of learning between peers from different countries.

Author Biographies

Clauber Nascimento de Sousa, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

 

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal do Ceará (2015).

Atualmente é Professor da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza.

 

José Olímpio Ferreira Neto, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

 

Mestre em Ensino e Formação Docente - Programa de Pós-graduação Profissional em Ensino e

Formação Docente Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

(UNILAB) em associação com o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

(IFCE). Professor de Ciências da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza.

 

References

BAGNO, Marcos. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999. 186p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. MEC/CONSED/UNDIME. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 24 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 15 ago. 2024.

CUNHA, Wesclei Ribeiro; FERREIRA NETO, José Olímpio; SOUSA, Clauber Nascimento de; MIRANDA, Georgiana de Mesquita; SOUZA, Amanda Almeida Alencar de. Atelier: Arte, Cultura, Língua e Memória. Fortaleza, 2024.

CUNHA, Wesclei Ribeiro; FERREIRA NETO, José Olímpio. Formação artística, patrimonial e museológica: uma questão de direitos culturais. O Estadão. Seção Blog do Fausto Macedo - Opinião. 12 de novembro de 2023. São Paulo. Disponível em: https://www.estadao.com.br/politica/blog-do-fausto-macedo/formacao-artistica-patrimonial-e-museologica-uma-questao-de-direitos-culturais/. Acesso em: 15 ago. 2024.

FIALHO, Lia Machado Fiuza et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505/2954. Acesso em: 02 abr. 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; LOPES, Tânia Maria Rodrigues (Org.). Docência e formação: percursos e narrativas. 1. ed. Fortaleza: EdUECE, 2017. 198p.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009. 405p.

FORTALEZA. SME abre inscrições do Programa Professores Sem Fronteiras - França e Espanha. 2023. Disponível em: https://intranet.sme.fortaleza.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=9110:sme-abre-inscri%C3%A7%C3%B5es-do-programa-professores-sem-fronteiras-fran%C3%A7a-e-espanha-2023&catid=79&Itemid=509. Acesso em: 15 ago. 2024.

FORTALEZA. SME divulga edital que irá selecionar 25 professores para intercâmbio na Irlanda. 2023. Disponível em: https://intranet.sme.fortaleza.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=9110:sme-abre-inscri%C3%A7%C3%B5es-do-programa-professores-sem-fronteiras-fran%C3%A7a-e-espanha-2023&catid=79&Itemid=509. Acesso em: 15 ago. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. 176p.

IHERING, Rudolf Von. A luta pelo direito. Rio de Janeiro: Forense, 2011. 93p.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline Peixoto. (2015). Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. vol 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. 152p.

Published

20/12/2024

How to Cite

SOUSA, C. N. de .; FERREIRA NETO, J. O. . Teachers without Borders: sharing knowledge in education in Fortaleza. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8374. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8374. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade