The relationship between theoretical and practical training in the inclusion of children with autismo
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8354Keywords:
Training;, Theory-practice relationship;, ASD.Abstract
This research consists of a study on the relationship between teacher training in theory and practice in the education of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). In order to achieve the objective: to investigate teachers' knowledge and practices regarding the inclusion of students with autism, a qualitative, theoretical approach was pursued, based on Mantoan (2003), Sassaki (1997), Nóvoa (1992) and Pimenta (1991). It also included field research carried out in a public school in the municipality of Fortaleza (CE). The participants were six nursery school teachers. The results highlight the importance of inclusion, not only in terms of access, but also in terms of exploring the role of students with Autism Spectrum Disorder. The conclusion is that it is essential not only to guarantee access for students with ASD, but also to promote their protagonism, valuing their individual abilities and encouraging the development of their potential. It is also important to consider the environment in which these students are placed, so that the strategies adopted are effective and favor the full development of each one.
References
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília - Rio de Janeiro: Secretaria de Educação Especial/MEC, 2008.
BRASIL. Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
MANTOAN, Maria Teresa. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PIMENTA, Selma Garrido. O pedagogo na escola pública. Loyola: São Paulo, 1991.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Nogueira Ferreira da Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.