The contributions of academic monitoring in the formation of future pedagogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7364

Keywords:

Monitoria, Formação de Professores, Ensino Matemático, Estruturas Aditivas.

Abstract

The present work, written in an experience report format, seeks to identify contributions of the Academic Monitoring Program - PROMAC in the training of future pedagogues, specifically in the mathematical field. The research is of a qualitative nature and the data were obtained through experiences in the Mathematics I discipline in Early Childhood Education and Early Years of Elementary School and reflections carried out in planning meetings, training and guided studies carried out by the guiding teacher and responsible for the research. The bibliographic focus is on the deepening of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, specifically the Additive Structures. In this way, the knowledge and data obtained within the meetings and discussions through the reflections generated by the research group will be presented.

Author Biographies

Natalia Sousa Cosme Almeida, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, atualmente vinculada ao Programa de Monitoria Acadêmica - PROMAC atuando na disciplina de Matemática I na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental.

Ana Vitória Paiva Camilo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, atualmente bolsista de Iniciação científica IC-UECE, participante do grupo de pesquisa Formação Colaborativa de Professores que Ensinam Matemática (FORPEM).

Antonio Luiz de Oliveira Barreto, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor Adjunto do Curso de Pedagogia do Centro de Educação (CED) – UECE, participante do grupo de pesquisa Formação Colaborativa de Professores que Ensinam Matemática (FORPEM).

References

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia M. M.; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica. Repensando adição e subtração: Contribuições da teoria dos campos conceituais. 2. ed. São Paulo: PROEM, 2001.

NUNES, T. et al. Educação Matemática 1: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar / Gérard Vergnaud; tradução Maria Lucia Faria Moro; revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. – Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

VERGNAUD, G. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo as estruturas aditivas. Análise Psicológica, v. 1, p. 75-90, 1986.

Published

28/11/2022

How to Cite

ALMEIDA, N. S. C. .; CAMILO, A. V. P. .; BARRETO, A. L. de O. . The contributions of academic monitoring in the formation of future pedagogues. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7364. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7364. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência