Uma proposta de ensino crítico e multimodal de língua inglesa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v31i01.8676

Keywords:

Ensino de Línguas, Pedagogia dos Multiletramentos, Pedagogia Crítica

Abstract

This research presents the development of a teaching resource for English teaching, based on the Critical Pedagogy (FREIRE, 2021) and the perspective of multiliteracies (NEW LONDON GROUP, 2000). To this end, it proposes the appropriation of linguistic-discursive resources aiming at describing a problem and proposing its solutions using the foreign language. The study suggests, as participants, students in the second year of High School in the Brazilian public school system. As a result, it is expected to contribute to the formation of digital literates (XAVIER, 2011), based on the critical, emancipatory and linguistic development of students in multimodal writing, combined with reflection and awareness about the environmental theme to be debated.

Author Biography

Alessa Francine Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Letras – Português / Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Piauí. Professora efetiva de Língua Inglesa da rede municipal de ensino em Sabáudia – PR.  Lattes: 

References

ABBOU, J. Double gender marking in French: a linguistic practice of antisexism. Language Planning, vol. 12(1), p. 55-75, 2011.

BORBA, R. Linguística queer: algumas desorientações. In: BORBA, R. (org.). Discursos transviados: por uma linguística queer. São Paulo: Cortez, 2020, p. 9-66.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

DO ESPÍRITO SANTO, Diogo Oliveira. Letramento Crítico-Afetivo e a possibilidade de existir na (trans) linguagem: ações e emoções voltadas à justiça social em aulas de línguas.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 77. ed. Petrópolis: Vozes, 2021.

FREITAS, Monique Amaral de. “O x da questão, gênero neutro como ato ético e estético”. In: Palavras e contra palavras: cortejando a vida na estética do cotidiano. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 159-170.

GARCÍA, Ofelia; LIN, Angel My. "Translanguaging in bilingual education." Bilingual and multilingual education (2017): 117-130.

GRECO, L. Linguistic uprisings: Toward a grammar of emancipation. H-France Salon, vol. 11, n. 14, p. 1 – 13, 2019.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Routledge: Psychology Press, 2000, p. 9-37.

OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de; SZUNDY, Paula Tatianne Carréra. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, p. 184-205, 2014.

TÍLIO, R. Ensino crítico de língua: afinal, o que é ensinar criticamente?. In: JESUS, D.; ZOLIN-VESZ, F.; CARBONIERI, D. (org.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. São Paulo: Pontes Editores, 2017. p. 19-31.

XAVIER, Antonio Carlos. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio, v. 9, n. 1, p. 3-14, 2011.

Published

28/06/2025

How to Cite

SILVA, A. F. Uma proposta de ensino crítico e multimodal de língua inglesa . Textos e Debates, [S. l.], v. 31, n. 01, p. e8676, 2025. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v31i01.8676. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/8676. Acesso em: 5 dec. 2025.