Uma proposta de ensino crítico e multimodal de língua inglesa
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v31i01.8676Keywords:
Ensino de Línguas, Pedagogia dos Multiletramentos, Pedagogia CríticaAbstract
This research presents the development of a teaching resource for English teaching, based on the Critical Pedagogy (FREIRE, 2021) and the perspective of multiliteracies (NEW LONDON GROUP, 2000). To this end, it proposes the appropriation of linguistic-discursive resources aiming at describing a problem and proposing its solutions using the foreign language. The study suggests, as participants, students in the second year of High School in the Brazilian public school system. As a result, it is expected to contribute to the formation of digital literates (XAVIER, 2011), based on the critical, emancipatory and linguistic development of students in multimodal writing, combined with reflection and awareness about the environmental theme to be debated.
References
ABBOU, J. Double gender marking in French: a linguistic practice of antisexism. Language Planning, vol. 12(1), p. 55-75, 2011.
BORBA, R. Linguística queer: algumas desorientações. In: BORBA, R. (org.). Discursos transviados: por uma linguística queer. São Paulo: Cortez, 2020, p. 9-66.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
DO ESPÍRITO SANTO, Diogo Oliveira. Letramento Crítico-Afetivo e a possibilidade de existir na (trans) linguagem: ações e emoções voltadas à justiça social em aulas de línguas.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 77. ed. Petrópolis: Vozes, 2021.
FREITAS, Monique Amaral de. “O x da questão, gênero neutro como ato ético e estético”. In: Palavras e contra palavras: cortejando a vida na estética do cotidiano. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 159-170.
GARCÍA, Ofelia; LIN, Angel My. "Translanguaging in bilingual education." Bilingual and multilingual education (2017): 117-130.
GRECO, L. Linguistic uprisings: Toward a grammar of emancipation. H-France Salon, vol. 11, n. 14, p. 1 – 13, 2019.
GRUPO DE NOVA LONDRES. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Routledge: Psychology Press, 2000, p. 9-37.
OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de; SZUNDY, Paula Tatianne Carréra. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, p. 184-205, 2014.
TÍLIO, R. Ensino crítico de língua: afinal, o que é ensinar criticamente?. In: JESUS, D.; ZOLIN-VESZ, F.; CARBONIERI, D. (org.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. São Paulo: Pontes Editores, 2017. p. 19-31.
XAVIER, Antonio Carlos. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio, v. 9, n. 1, p. 3-14, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Textos e Debates

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.



