Obstáculos y perspectivas en la implementación de la Ley 10.639/2003 en la Amazonía de Acre después de dos décadas de su aprobación 2003 a 2023
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v30i01.8246Keywords:
Law 10,639/2003. Acre Amazon, Acre Amazon, CNE Resolutions No. 2, of July 1, 2015Abstract
The article analyzes the advances and setbacks in the applicability of Law 10,639/2003 in teacher training for basic education in the Acre Amazon. We rescue the principles of CNE/CP Resolutions nº 1, of June 17, 2004, and CNE/CP Resolution nº 2, of July 1, 2015, which regulate the institutionalization of the teaching of Afro-Brazilian history and culture in training courses of teachers in HEIs. We substantiate this set of laws from the theoretical perspective of Almeida (2019) and Araújo (2021) in the context of other bibliographies produced at local and national levels. We understand the importance of these legislations in the lives and experiences of black people while recognizing the efforts of teachers committed to the topic because it has not been fully institutionalized in HEIs in Acre.
References
ACRE, Lei estadual n. 2.680/2013. Conselho Estadual de Promoção da Igualdade Racial na Assembleia Legislativa do Estado do Acre. Acesso em: 21 junho de 2023. Disponível em: https://www.al.ac.leg.br/leis/wp-content/uploads/2014/09/Lei2680.pdf
ALBUQUERQUE, Ângela Maria Bastos de. Trajetórias de negros(as) no Estado do Acre, das metamorfoses socioespaciais às lutas contemporâneas. (2022). Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) Universidade Federal do Acre, Rio Branco: 2022.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
ARAÚJO, Leonor Franco. A lei 10.639/2003 e sua maior idade. Há o que se comemorar? Revista Docência e cibercultura - REDOC Rio de Janeiro v. 5 n. 2 p. 279 Maio/Ago 2021. Acesso em 29 de julho de 2023. Disponível em: file:///C:/Users/usuario/Downloads/57479-212693-1-PB.pdf
BENEDITO, Beatriz Soares; CARNEIRO Suelaine; Tânia Portella. (Orgs). Lei 10.639/03: a atuação das Secretarias Municipais de Educação no ensino de história e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo: SP. Instituto Alana, 2023.
BRASIL, Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília: 2003. Acesso em: 26 junho de 2023. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm
BRASIL, MEC, Resolução CNE/CP, Nº 1, de 17 de junho de 2004 Acesso em: 26 junho de 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias112877938/orgaos-vinculados-82187207/12760-resolucoes-cp 2004#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCP%20n.%C2%BA,Cultura 20Afro%2DBrasileira%20e%20Africana
BRASIL, Lei 12.711/2012 de 29 de agosto de 2012. Trata do ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Acesso em: 9 de abril de 2023. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2012/lei/l12711.htm>.
BRASIL, MEC, Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015 define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior nos (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Acesso em: 16 julho de 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
BRASIL, Inep/MEC. Censo escolar da educação básica 2022. Resumo técnico, 2022. Brasília, Distrito Federal: 2023. Acesso 22 julho de 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf
BRASIL, IBGE, Censo populacional do ano 2022. Brasília: 2022. Acesso em 15 junho de 2023. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ac/panorama
FERNANDES, Jorge. Negros na Amazônia acreana. Rio Branco: Edufac, 2012.
GATINHO, A. A. Ações curriculares do ensino de história e cultura afro brasileira e africana em escolas públicas de Rio Branco – AC. (2017). Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade – PPGEDUC, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2017.
LIMA, Martins, Wálisson Clister. A educação das relações étnico-raciais nos projetos pedagógicos curriculares do curso de licenciatura em história da Universidade Federal do Acre. (2021). Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) Universidade Federal do Acre, Rio Branco: 2021.
RIO BRANCO, Lei 1.932 de 3 de agosto de 2012 cria o Conselho Municipal de Promoção da Igualdade Racial na câmara municipal da cidade de Rio Branco. Acesso em: 27 julho de 2023. Disponível em: https://www.riobranco.ac.leg.br/leis/legislacao-municipal/2012/1932.pdf
SOARES, Fábio de Farias. Identidade étnico-racial negra no livro didático e as políticas práticas curriculares cotidianas. (2022). Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) Universidade Federal do Acre, Rio Branco: 2022.
ROCHA, Flávia Rodrigues Lima da. Práticas pedagógicas em educação das relações étnico raciais em escolas do estado do Acre. (2022). Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, do Setor de Educação, da Universidade Federal do Paraná. Curitiba: 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Textos e Debates
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.