“Looking for the right story”:
World War II elements in US and UK film productions
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v28i02.7987Keywords:
Cinema, History, World War IIAbstract
This text is an initial reflection on the strong presence of the Second World War as a direct or transversal theme in films produced in the United States and the United Kingdom in the first two decades of this century. Using comparative methodology, we seek to highlight the political uses of this theme within the logic of cinema's cultural production and which mechanisms and discourses were allocated to the diversity of works, presenting different perspectives on the war period but also building concepts that were linked to a series of other analyzes on the role of each country as an actor in the development and conclusion of the Second World War.
References
ALTMAN, Rick. Film/Genre. Londres, British Film Institute, 1999
BARROS, José D.’Assunção. Cinema e história–as funções do cinema como agente, fonte e representação da história. Ler história, n. 52, p. 127-159, 2007
_______________________. Cinema e história–considerações sobre os usos historiográficos das fontes fílmicas. Comunicação & Sociedade, v. 32, n. 55, 2011, p. 178.
_______________________. História comparada: um novo modo de ver e fazer a história. Revista de História Comparada. Rio de Janeiro, vol. 1, n. 1, jun. 2007, p. 18
BAZIN, André. O cinema: ensaios. Brasiliense, 1991.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 169
Burgoyne, Robert James. Introduction: re-enactment and imagination in the historical film, Leidschrift, vol. 24, no. 3, 2009. pp. 7-18.
_____________________. A Nação do Filme. Trad. René Loncan. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2002.
FERRO, Marc. Cinema e História. São Paulo: Paz e Terra, 1992, 19
GILBERT, Martin. A Segunda Guerra Mundial - OS 2174 dias que mudaram o mundo. São Paulo: Casa da Palavra, 2014. p. 339-359.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela Memória. Arquitetura, monumento, mídia. 1. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora. 2000
JUDT, Tony. Pós-guerra: uma história da Europa desde 1945. Objetiva, 2008.
KOCKA, Jürgen. Comparison and Beyond. History and Theory. Studies in the Philosophy of History, v. 42, n. 1, p. 39-44, fev. 2003.
METZ, Walter C. Hollywood cinema. The Cambridge Companion to Modern American Culture. Ed. Christopher Bigsby. Cambridge: Cambridge UP, 2006. p. 18.
Nora, P. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São
Paulo: PUC, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François [et al.]. Campinas, SP: Unicamp, 2007.
ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. Tradução de Marcello Lino. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
SILVA, Francisco Carlos Teixeira da. Guerras e cinema: um encontro no tempo presente. Rio de Janeiro: Revista Tempo, 2004.
VALIM, Alexandre B. História e cinema. In: Novos Domínios da História. VAINFAS, Ronaldo; CARDOSO, Ciro Flamarion. Rio de Janeiro: Elsevier/Campus, 2012
VEYNE, Paul Marie. Como se escreve a história: Foucault revoluciona a história. 4ª ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008, p. 101
WHITE, Geoffrey M. Disney's Pearl Harbor: National Memory at the Movies. The Public Historian, v. 24, n. 4, p. 97-115, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Textos e Debates

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.