“Looking for the right story”:

World War II elements in US and UK film productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v28i02.7987

Keywords:

Cinema, History, World War II

Abstract

This text is an initial reflection on the strong presence of the Second World War as a direct or transversal theme in films produced in the United States and the United Kingdom in the first two decades of this century. Using comparative methodology, we seek to highlight the political uses of this theme within the logic of cinema's cultural production and which mechanisms and discourses were allocated to the diversity of works, presenting different perspectives on the war period but also building concepts that were linked to a series of other analyzes on the role of each country as an actor in the development and conclusion of the Second World War.

 

Author Biography

Francisco Diemerson de Sousa Pereira, Universidade de Pernambuco

Doutor em História Comparada (UFRJ) e Professor Adjunto do Colegiado de História da Universidade de Pernambuco – Campus Petrolina (UPE).

References

ALTMAN, Rick. Film/Genre. Londres, British Film Institute, 1999

BARROS, José D.’Assunção. Cinema e história–as funções do cinema como agente, fonte e representação da história. Ler história, n. 52, p. 127-159, 2007

_______________________. Cinema e história–considerações sobre os usos historiográficos das fontes fílmicas. Comunicação & Sociedade, v. 32, n. 55, 2011, p. 178.

_______________________. História comparada: um novo modo de ver e fazer a história. Revista de História Comparada. Rio de Janeiro, vol. 1, n. 1, jun. 2007, p. 18

BAZIN, André. O cinema: ensaios. Brasiliense, 1991.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 169

Burgoyne, Robert James. Introduction: re-enactment and imagination in the historical film, Leidschrift, vol. 24, no. 3, 2009. pp. 7-18.

_____________________. A Nação do Filme. Trad. René Loncan. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2002.

FERRO, Marc. Cinema e História. São Paulo: Paz e Terra, 1992, 19

GILBERT, Martin. A Segunda Guerra Mundial - OS 2174 dias que mudaram o mundo. São Paulo: Casa da Palavra, 2014. p. 339-359.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela Memória. Arquitetura, monumento, mídia. 1. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora. 2000

JUDT, Tony. Pós-guerra: uma história da Europa desde 1945. Objetiva, 2008.

KOCKA, Jürgen. Comparison and Beyond. History and Theory. Studies in the Philosophy of History, v. 42, n. 1, p. 39-44, fev. 2003.

METZ, Walter C. Hollywood cinema. The Cambridge Companion to Modern American Culture. Ed. Christopher Bigsby. Cambridge: Cambridge UP, 2006. p. 18.

Nora, P. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São

Paulo: PUC, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François [et al.]. Campinas, SP: Unicamp, 2007.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. Tradução de Marcello Lino. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

SILVA, Francisco Carlos Teixeira da. Guerras e cinema: um encontro no tempo presente. Rio de Janeiro: Revista Tempo, 2004.

VALIM, Alexandre B. História e cinema. In: Novos Domínios da História. VAINFAS, Ronaldo; CARDOSO, Ciro Flamarion. Rio de Janeiro: Elsevier/Campus, 2012

VEYNE, Paul Marie. Como se escreve a história: Foucault revoluciona a história. 4ª ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008, p. 101

WHITE, Geoffrey M. Disney's Pearl Harbor: National Memory at the Movies. The Public Historian, v. 24, n. 4, p. 97-115, 2002.

Published

10/12/2022

How to Cite

DE SOUSA PEREIRA, F. D. . “Looking for the right story”: : World War II elements in US and UK film productions. Textos e Debates, [S. l.], v. 28, n. 02, p. e7987, 2022. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v28i02.7987. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/7987. Acesso em: 16 mar. 2025.