Virtual Museum in the Amazon
a proposal for the protagonism of indigenous artists in Roraima
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v30i01.7949Keywords:
Amazon, Digital Culture, Virtual Museums, Law No. 11.645Abstract
This proposal discuss the potential of building a Virtual Museum with the Arts of Indigenous Women in Roraima and its pedagogical use, aiming to contribute to the implementation of Law nº 11.645. Using Information and Communication Technologies (ICT), a resource that will be made available free of charge on the web, we will promote the dissemination and democratization of the arts of indigenous women in Roraima and their stories. And so the student, when interacting with the Museum, will be an active, reflective and critical subject. The methodology used consists of qualitative research, with results that allow the experience of innovative experiences in proposing a space for indigenous women and students to play a leading role in the teaching/learning process.
References
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.
______. Lei 12.287, de 13 de julho de 2010.
______. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, 2008. Disponível em < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm> Acesso em: 17 nov. 2023.
______. Ministério de Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 14 de 2015.
CONSIGLIO, Thiago. Paulo Freire, mediador cultural: questões para uma epistemologia da educação museal. In: CASTRO, Fernanda; SIQUEIRA, Juliana; CONSIGLIO, Thiago; PINHEIRO, Adson (Org.). Paulo Freire e a Educação Museal dos vínculos históricos às ações para o esperançar. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2022.
ESBELL, Jaider. Na sociedade indígena, todos são artistas. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, PPGAV-UFRJ, v. 27, n. 41, p. 14-48, jan.-jun, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2.ª Ed. 2013.
JESUS, Naine Terena de. Arte Indígena do Brasil: midiatização, apagamentos e ritos de passagens. Cuiabá: Oráculo Comunicação, Educação e Cultura. 2022.
KAYAPÓ, Edson. BRITO, Tamires. A pluralidade étnico-cultural indígena no Brasil: o que a escola tem a ver com isso? Mneme – revista de humanidades. Caicó, v. 15, n. 35, p. 21-37, jul./dez. 2014.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1996.
VASCONCELOS, Karla Colares. As práticas educativas digitais nos museus virtuais. 2014. 130f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Textos e Debates
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.