Studies and research on Afro-Brazilian culture based on Law 10,639/2003 and 11,645/2008 at the São José State High School in Óbidos/PA.
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v30i01.7923Keywords:
Afro-Brazilian culture. Curriculum. Education.Abstract
In this study we aim to reflect on studies and research on Afro-Brazilian culture at the São José State High School in Óbidos in the State of Pará and with a main focus on Law 10.639/2003, already amended by Law 11.645/2008 which establishes the guidelines and bases of national education, to include in the official curriculum of the Education Network the mandatory subject of Afro-Brazilian and indigenous History and Culture. From this perspective, we theoretically address education, curriculum, didactics and the importance of studies and research on Afro-Brazilian culture, until we arrive to that is most interesting in the emphasis of this research, which is the importance of understanding and studying the entire Afro-Brazilian process that developed in the researched school.
References
Fontes Orais
ALBUQUERQUE, Sofia Maria da Silva. Entrevista concedida a Leandro de Castro Tavares. Óbidos/PA, Junho de 2015.
AQUINO, Paula Andrea Gomes de. Entrevista concedida a Leandro de Castro Tavares. Óbidos/PA, Junho de 2015.
Referências Bibliográficas
ALBERTI, Verena. “Fontes orais: Histórias dentro da História”. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2011.
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. Porto Alegre: Atmed, 2006.
BRASIL. Lei 10.639/2003 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Altera a Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: História. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
COSTA, Marisa Corraber. Currículo e política cultural. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
CUNHA JUNIOR, H. A história africana e os elementos básicos para seu ensino. In: LIMA, I. C. (org.). Negros e currículo. Florianópolis: NEN, 1998.
FERNANDES, J. R. O. Ensino de História e diversidade cultural: desafios e possibilidade. Caderno Cedes, v. 25, n. 67, p. 378-388, set./dez., 2005.
HAGE, Mufarrej Salomã. Educação na Amazônia: identificando singularidades e suas implicações para a construção de propostas e políticas educativas e curriculares. In.: HAGE, Mufarrej Salomão (Org). Educação do Campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. 1º edição. Belém (PA): Gráfica e Editora Gtemberg Ltad, 2005.
LOPES, Marta Teixeira e GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da Educação. Coleção [o que você precisa saber sobre...]. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MINISTÉRIO DE EDUCAÇÃO E CULTURA. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. Currículo, conhecimento e cultura. Presidência da República, Ministério da Educação, Departamento de Ensino Fundamental – Indagações sobre o currículo. 2007.
NACIONAIS, Parâmetros Curriculares: apresentação dos temas transversais: ética / Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. – 3. Ed. – Brasília: A Secretaria, 2001.
SILVEIRA, R. M. H.. Leitura, literatura e currículo. In: COSTA, M. V. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 3 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Textos e Debates
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.