Atypicla

an analysis of the psychosocial development of the autistic teenager

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v28i02.7792

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Autistic Disorder, Adolescent, Adolescent Development

Abstract

Autism is a neurodevelopmental disorder which affects mainly the communication and social reciprocity of individuals stricken by it. Signals of the disorder can be identified since the first years of child development, and will last until the end of life. The analyzed series shows a representation of an autistic adolescent called Sam Gardner in his trajectory towards adulthood. The general objective of this research was to analyze how the psychosocial development of the teenager portrayed in the show influenced his decisions and social relations. Initially a bibliographical research was carried out around the theme “Atypical: an analysis of the psychosocial development of the autistic teenager”, and posteriorly was made an analysis of Atypical, which was published by Netflix in 2017. Throughout the series, it was possible to observe a sequence of similarities between Sam’s behavior and what would be expected from an autistic teenager according to the theoretical basis. 

Author Biographies

Clarice Piragibe, Faculdade Cathedral

Graduanda do curso de Psicologia da Faculdade Cathedral (Boa Vista - RR). 

Luana Comito Muner, Faculdade Cathedral (Boa Vista - RR)

Coordenadora e Professora do curso de Psicologia da Faculdade Cathedral (Boa Vista-RR), Mestre e Graduada em Psicologia pela Universidade São Francisco (Itatiba-SP) e Doutoranda em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (São Paulo-SP).

References

AMY, Marie. Enfrentando o Autismo: A criança autista, seus pais e a relação terapêutica. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. p. 31-34.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e estatístico de transtornos mentais DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. p. 50-59.

ATYPICAL [seriado]. Direção: Seth Gordon. Produção: Jennifer Jason Leigh. Estados Unidos: NETFLIX, 2017. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/80117540.

AUTISMO E REALIDADE. A importância do diagnóstico e intervenção precoce no autismo. Disponível em: https://autismoerealidade.org.br/2020/11/25/a-importancia-do-diagnostico-e-intervencao-precoce-no-autismo/. Acesso em: 10 out. 2022.

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION. Data & Statistics on Autism Spectrum Disorder. Disponível em: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html. Acesso em: 10 out. 2022.

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION. New Autism Spectrum Disorder (ASD) reports show higher prevalence at age 8, more children identified by age 4 than previous reports. Disponível em: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/features/new-autism-spectrum-disorder-report.html. Acesso em: 22 set. 2022.

CHAN, Raymond. et al. Assessment of executive functions: review of instruments and identification of critical issues. Archives Of Clinical Neuropsychology, Amsterdã, v. 23, n. 2, p. 201-216, mar. 2008. Oxford University Press (OUP). http://dx.doi.org/10.1016/j.acn.2007.08.010. Disponível em: https://academic.oup.com/acn/article/23/2/201/3079. Acesso em: 10 out. 2022.

CONSTANTINO, John; GRUBER, Christian. SRS-2 Escala de Responsividade Social. 2. ed. São Paulo: Hogrefe, 2012. p. 1-1.

CZERMAINSKI, Fernanda; BOSA, Cleonice; SALLES, Jerusa. Funções Executivas em Crianças e Adolescentes com Transtorno do Espectro do Autismo: Uma Revisão. Psico, Porto Alegre, v. 44, n. 4, p. 518-525, out./2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/revistapsico/article/view/11878. Acesso em: 10 out. 2022.

DEMETRIOU, Eleni; DEMAYO, Marilena; GUASTELLA, Adam. Executive Function in Autism Spectrum Disorder: History, Theoretical Models, Empirical Findings, and Potential as an Endophenotype. Frontiers in Psychiatry, Sydney, v. 10, n. 1, p. 1-17, nov./2019. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00753. Acesso em: 10 nov. 2022.

FERNANDES, Conceição; TOMAZELLI, Jeane; GIRIANELLI, Vania. Diagnóstico de autismo no século XX: evolução dos domínios nas categorizações nosológicas. Psicologia USP, São Paulo - SP, v. 31, n. 200027, p. 1-10, set./2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6564e200027. Acesso em: 7 nov. 2022.

FOGAÇA, Fabiane et al. O desenvolvimento de habilidades sociais na adolescência como ápice comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Taubaté, v. 21, n. 2, p. 217-231, out./2019. Disponível em: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v21i2.1162. Acesso em: 28 nov. 2022.

FRANÇOSO, Lucimar; MAURO, Athenê. Manual de Atenção à Saúde do Adolescente. 1. ed. São Paulo: CODEPPS, 2006. p. 107-108.

HAMDAN, Amer; PEREIRA, Ana. Avaliação Neuropsicológica das Funções Executivas: Considerações Metodológicas. Psicologia, Curitiba, v. 22, n. 3, p. 386-393, jul./2009.

ICD-11 FOR MORTALITY AND MORBIDITY STATISTICS. 6A02 Autism spectrum disorder. Disponível em: https://icd.who.int/browse11/l-m/en. Acesso em: 14 out. 2022.

IMDB. Atypical. Disponível em: https://www.imdb.com/title/tt6315640/. Acesso em: 28 nov. 2022.

KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira de Psiquiatria, Connecticut, v. 28, n. 1, p. 3-11, jun./2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-44462006000500002. Acesso em: 10 nov. 2022.

LOSAPIO, Mirella; PONDÉ, Milena. Tradução para o português da escala M-CHAT para rastreamento precoce de autismo. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, v. 30, n. 3, p. 221-229, dez./2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-81082008000400011. Acesso em: 14 nov. 2022.

OMS. Classificação de transtornos mentais e de comportamento da CID-10: descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 1993. p. 49-51.

PUREZA, Janice et al. Relationships between executive functions tasks in late childhood. Psychology & Neuroscience, Porto Alegre, v. 4, n. 3, p. 369-376, dez./2011. Disponível em: https://doi.org/10.3922/j.psns.2011.3.010. Acesso em: 10 nov. 2022.

SADOCK, Benjamin; SADOCK, Virginia; RUIZ, Pedro. Compêndio de Psiquiatria: Ciência do Comportamento e Psiquiatria Clínica. 11. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017. p. 1153-1169.

SERBAI, Fabiana; PRIOTTO, Elis. Autismo na Adolescência uma Revisão Integrativa da Literatura. EDUR, Belo Horizonte, v. 37, n. 26472, p. 1-17, dez./2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-469826472. Acesso em: 10 nov. 2022.

URURAHY, Gilberto. A Importância do Diagnóstico Precoce. 1. ed. Rio de Janeiro: Med-rio, 2019. p. 3-4.

WHITMAN, Thomas. O Desenvolvimento do Autismo: Social, Cognitivo, Linguístico, Sensório-motor e Perspectivas Biológicas. 1. ed. São Paulo: M.Books, 2015.

ZANON, Regina; BACKES, Bárbara; BOSA, Cleonice. Diagnóstico do autismo: relação entre fatores contextuais, familiares e da criança. Psicologia, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 152-163, jan./2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193851916009. Acesso em: 10 out. 2022.

Published

10/12/2022

How to Cite

PIRAGIBE, C.; COMITO MUNER, L. Atypicla: an analysis of the psychosocial development of the autistic teenager. Textos e Debates, [S. l.], v. 28, n. 02, p. e7792, 2022. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v28i02.7792. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/7792. Acesso em: 30 jun. 2024.