Adolescência e Desenvolvimento da Identidade na Região de Canudos, Bahia
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v27i02.7330Keywords:
Adolescence, Identity, Drawing-Story Procedure with ThemeAbstract
This clinical case study, which objective was describes the aspects of the development of the identity of a pre-adolescent in the region of Canudos - Bahia, using the Drawing-Story Procedure with Theme. The participant of the case was Maria, she was twelve years old. The data collection was accomplished in a rural community in the municipality of Canudos, Bahia. The application of the instrument took place in a room of a deactivated school in the community. The results brought the presence of characteristics of group tendency, progressive separation from parents, rationalization of conflicts, It was included in a fundamental influence of the community in the development of identity. It was concluded that the instrument proved to be adequate, because the technique respected the participant's cultural particularities, and facilitade the therapeutic bond. The need for public policies that encourage access to education, leisure and culture in the region is highlighted.
References
ABERASTURY, A. Adolescência. 2 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.
AIELLO-VAISBERG, T. M. J. Investigação das Representações Sociais. In. TRINCA, Walter (Org.). Formas de Investigação Clínica em Psicologia. São Paulo: Vetor, 1997. p. 255 – 288.
BIGOLI, V. H. O. Proposta projeto Canudos Velho. São Bernardo Campo: UMESP, 2013.
BLEGER, J. Temas de Psicologia: Entrevista e grupos. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
DALGALARRONDO, P. Funções psíquicas compostas e suas alterações: consciência e valoração do Eu, personalidade e inteligência. In.
________. Psicopatologia e Semiologia dos Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed, 2008, p. 245-256.
ERIKSON, E. H. Identidade. 2ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
ERIKSSON, E. H. El Ciclo Vital Completado. Buenos Aires: Paidos, 1985.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KNOBEL, M. Adolescência normal: um enfoque psicanalítico. Porto Alegre: Artmed, 1981.
KNOBEL, M. Psicoterapia Breve. 2 ed. São Paulo: EPU, 1986.
MAHFOUD, M. A Vivência de um Desafio: Plantão Psicológico. In: Rosemberg, R. Aconselhamento Psicológico Centrado na Pessoa. São Paulo: EPU, 1987.
OLIVEIRA, C. G. Estilhaços literários da Guerra de Canudos. Em Tese. 13, 2008. Disponível em: www.letras.ufmg.br/poslit/08_publicacoes_pgs/Em%20Tese%2013/TEXTO %2004_jj.pdf Acesso em: 25 fev. 2020.
SCHMIDT, Maria Luisa S. Plantão psicológico, universidade pública e política de saúde mental. Estudos de Psicologia. v. 21, Campinas, p. 173-192, 2004.
TARDIVO, L. C. O atendimento em Psicodiagnóstico Interventivo na clínica-escola: o encontro entre os pacientes, os terapeutas e os estudantes de psicologia. In. N. A. Silva Neto & D. M. Amparo (Orgs.), Métodos projetivos: instrumentos atuais para a investigação psicológica e da cultura. Anais do IV Congresso Nacional da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos. Brasília: Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, 2006, p. 334-341.
TARDIVO, L. S. P. C. O Adolescente e Sofrimento Emocional nos Dias de Hoje. São Paulo: Psico-Pedagógica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Textos e Debates
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.