O ensino de História e usos de fontes como recursos didáticos frente aos negacionismos.
DOI:
https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v31i01.8416Keywords:
Ensino de História; Fontes; Negacionismo.Abstract
This article presents a proposal for teaching History using sources. It takes as a problem the denialism of conservative groups that use narratives that the dictatorship in the past was the savior of democracy in Brazil. This belief is updated in the present, defending new military intervention after the 2022 elections and the attempted coup in January 2023. In the nostalgic narratives of the dictatorship, the authoritarian, antidemocratic, and state terrorism experiences are denied. Therefore, this article proposes a didactic approach to History that addresses the 1964 Coup, using the documentary “The Day That Lasted 21 Years” as a source and audiovisual resource for teaching based on evidence and knowledge of historical science, enabling the production of counter-narratives to the forms of denialism of the past and present. It is a credible didactic itinerary for a pedagogy that promotes historical awareness and democratic values.
Keywords: Teaching History; Sources; Denialism.
References
BARCA, Isabel. Educação histórica: uma nova área de investigação. In: REVISTA DA FACULDADE DE LETRAS, Porto – PT, Ano III, v. 2, p.13-21, 2001.
BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.
BLOCH, Marc. Apologia da história. Ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro, Zahar, 2001.
BAUMGARTEN, Lídia. Aprendizagem histórica no ensino de História: algumas considerações. In: CRÍTICA HISTÓRICA, Maceió, Ano VIII, nº 15, p. 1-22, julho/2017.
CERTEAU, Michel de. A operação historiográfica. In: A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2011.
FERREIRA, Marieta de Moraes. FRANCO, Renato. Desafios do ensino de história. In: ESTUDOS HISTÓRICOS, Rio de Janeiro, v.21, nº 41, p.79-93, jan-jun 2008.
GAGO, Marília. Consciência histórica e narrativa no ensino de história: lições da história...? Ideias de professores e alunos de Portugal. In: REVISTA HISTÓRIA HOJE, v.5, nº 9, p.76-93, 2016.
LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. In: EDUCAR EM REVISTA, Curitiba, nº 60, p.107-146, abr/jun. 2016.
PAMUK, Orhan. O autor implícito. Conferência Puterbaugh sobre literatura mundial. In: A maleta do meu pai. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
RICOUER, Paul. História / Epistemologia. In: A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.
RÜSEN, Jorn. História viva. Teoria da História: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2009.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. “Aula histórica”: o conhecimento científico como resistência em tempos de negacionismos. In: BAUMGARTEN, Lídia (Org.). História, uma disciplina sob suspeita: reflexões, diálogos e práticas. Curitiba: CRV, 2020.
TAVARES, Marcelo Góes. Percursos sobre ensino e educação histórica: ou “o que ainda podemos aprender com a História?”. In: BAUMGARTEN, Lídia (Org.). História, uma disciplina sob suspeita: reflexões, diálogos e práticas. Curitiba: CRV, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Textos e Debates

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights for the published articles belong to the author, the journal just have the rights of the first publication. Authors may only use the same works in other publications clearly indicating this journal as the original publication.



