O ensino de História e usos de fontes como recursos didáticos frente aos negacionismos.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v31i01.8416

Keywords:

Ensino de História; Fontes; Negacionismo.

Abstract

This article presents a proposal for teaching History using sources. It takes as a problem the denialism of conservative groups that use narratives that the dictatorship in the past was the savior of democracy in Brazil. This belief is updated in the present, defending new military intervention after the 2022 elections and the attempted coup in January 2023. In the nostalgic narratives of the dictatorship, the authoritarian, antidemocratic, and state terrorism experiences are denied. Therefore, this article proposes a didactic approach to History that addresses the 1964 Coup, using the documentary “The Day That Lasted 21 Years” as a source and audiovisual resource for teaching based on evidence and knowledge of historical science, enabling the production of counter-narratives to the forms of denialism of the past and present. It is a credible didactic itinerary for a pedagogy that promotes historical awareness and democratic values.

Keywords: Teaching History; Sources; Denialism.

Author Biography

Marcelo Goes Tavares, Universidade Estadual de Alagoas

Doutor em História pela UFPE. Professor de História da UNEAL / Campus III.

References

BARCA, Isabel. Educação histórica: uma nova área de investigação. In: REVISTA DA FACULDADE DE LETRAS, Porto – PT, Ano III, v. 2, p.13-21, 2001.

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BLOCH, Marc. Apologia da história. Ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro, Zahar, 2001.

BAUMGARTEN, Lídia. Aprendizagem histórica no ensino de História: algumas considerações. In: CRÍTICA HISTÓRICA, Maceió, Ano VIII, nº 15, p. 1-22, julho/2017.

CERTEAU, Michel de. A operação historiográfica. In: A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

FERREIRA, Marieta de Moraes. FRANCO, Renato. Desafios do ensino de história. In: ESTUDOS HISTÓRICOS, Rio de Janeiro, v.21, nº 41, p.79-93, jan-jun 2008.

GAGO, Marília. Consciência histórica e narrativa no ensino de história: lições da história...? Ideias de professores e alunos de Portugal. In: REVISTA HISTÓRIA HOJE, v.5, nº 9, p.76-93, 2016.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. In: EDUCAR EM REVISTA, Curitiba, nº 60, p.107-146, abr/jun. 2016.

PAMUK, Orhan. O autor implícito. Conferência Puterbaugh sobre literatura mundial. In: A maleta do meu pai. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

RICOUER, Paul. História / Epistemologia. In: A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.

RÜSEN, Jorn. História viva. Teoria da História: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. “Aula histórica”: o conhecimento científico como resistência em tempos de negacionismos. In: BAUMGARTEN, Lídia (Org.). História, uma disciplina sob suspeita: reflexões, diálogos e práticas. Curitiba: CRV, 2020.

TAVARES, Marcelo Góes. Percursos sobre ensino e educação histórica: ou “o que ainda podemos aprender com a História?”. In: BAUMGARTEN, Lídia (Org.). História, uma disciplina sob suspeita: reflexões, diálogos e práticas. Curitiba: CRV, 2020.

Published

28/06/2025

How to Cite

TAVARES, M. G. O ensino de História e usos de fontes como recursos didáticos frente aos negacionismos. Textos e Debates, [S. l.], v. 31, n. 01, p. e8416, 2025. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v31i01.8416. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/8416. Acesso em: 5 dec. 2025.