CITIZENSHIP IN THE INITIAL TRAINING OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS: A REPORT FROM UFT AND UNIFESSPA

Authors

Keywords:

Citizenship, Geography Teaching, Teacher Training

Abstract

  This work is an excerpt from the master's thesis entitled “Citizenship in the Initial Training of Future Geography Teachers: A report from UFT and Unifesspa”. Attention turns to future Geography teachers and their initial training, raising concerns about: a) what is the conception of future Geography teachers at Unifesspa, Marabá campus, and UFT, Porto Nacional campus, about citizenship?; b) Do the respective degree courses train teachers from the perspective of citizenship training?; c) How does the initial training of these subjects take place in the face of transformations in the contemporary world?; d) How does Geography contribute to citizenship formation? To carry out this research, some procedures were considered based on the proposed objectives. The methodologies used were: 1st) research and bibliographic survey; 2nd) documentary analysis of the Pedagogical Course Project (PPC) for a degree in Geography at Unifesspa and UFT; 3rd) preparation and application of questionnaires and finally, 4th) discussions of the results obtained after the data collected through the completed questionnaires. Geography must be presented as a tool that will help young students understand their reality and seek changes, being able to act politically in the construction of a fairer society, socially and territorially. Therefore, it is necessary to start from the initial training of Geography teachers, contributing to transformative knowledge capable of contributing to schools and promoting civic practices.

Author Biographies

Dionel Barbosa Ferreira Júnior, UFT

Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Roberto Souza Santos, UFT

Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Rondonópolis (1993), mestrado em Planejamento Urbano pela Universidade de Brasília (1999) e doutorado em Geografia pelo Instituto de Biociências, UNESP, Rio Claro, SP (2006). Concluiu o curso de doutorado em 16 de maio de 2006. É Pós-doutor pelo Instituto de Estudos Socioambientais – IESA – Programa de Pós-graduação do curso de Geografia da Universidade Federal de Goiás – Goiânia (2013). Integrante do Núcleo de Estudos Urbanos e Agrários – NURBA da UFT. Atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFT na linha de pesquisa: “Estudos Geoterritoriais” e professor no curso de graduação em Geografia da UFT – Campus Porto Nacional – TO. Possui experiência na área de Geografia Humana: Geografia e ensino, teoria e método em Geografia, Geografia Agrária e Urbana, com ênfase em Geografia Regional. Professor Associado IV.

Robson Alves dos Santos, UFCAT

Doutor em Geografia pela UFG/Goiânia , Mestrado e Graduação em Geografia pela UFG (Campus Catalão). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal de Catalão (UFCAT). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente em Geografia, estágio em Geografia, conhecimento e saberes docentes, ensino-aprendizagem em Geografia, ensino, pesquisa e Projeto Pedagógico. Membro do corpo editorial do periódico "Espaço em Revista".

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Published

12/07/2024