CITIZENSHIP IN THE INITIAL TRAINING OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS: A REPORT FROM UFT AND UNIFESSPA
Keywords:
Citizenship, Geography Teaching, Teacher TrainingAbstract
This work is an excerpt from the master's thesis entitled “Citizenship in the Initial Training of Future Geography Teachers: A report from UFT and Unifesspa”. Attention turns to future Geography teachers and their initial training, raising concerns about: a) what is the conception of future Geography teachers at Unifesspa, Marabá campus, and UFT, Porto Nacional campus, about citizenship?; b) Do the respective degree courses train teachers from the perspective of citizenship training?; c) How does the initial training of these subjects take place in the face of transformations in the contemporary world?; d) How does Geography contribute to citizenship formation? To carry out this research, some procedures were considered based on the proposed objectives. The methodologies used were: 1st) research and bibliographic survey; 2nd) documentary analysis of the Pedagogical Course Project (PPC) for a degree in Geography at Unifesspa and UFT; 3rd) preparation and application of questionnaires and finally, 4th) discussions of the results obtained after the data collected through the completed questionnaires. Geography must be presented as a tool that will help young students understand their reality and seek changes, being able to act politically in the construction of a fairer society, socially and territorially. Therefore, it is necessary to start from the initial training of Geography teachers, contributing to transformative knowledge capable of contributing to schools and promoting civic practices.
References
ANDREIS, A; COPATTI, C. Políticas públicas educacionais no Brasil e a perspectiva cidadã: da constituição de 1988 à atual conjuntura. In: TREVISAN, A. L; TOMAZETTI, E. M; ROSATTO, N. D. Biopolítica, barbárie e formação humana. Santa Maria, RS: Focos; UFSM, 2021. p. 24-229.
BRAGA, F. S. A cidadania territorial na formação inicial de professores de Geografia em universidades portuguesas e brasileiras. 2018, 314 p. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia e Ordenamento do Território, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/35140. Acesso em 17 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB/96). Diário Oficial da União. Brasília: n. 248, 23 de dezembro, 1996.
CALLAI, H. C. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Terra Livre, São Paulo, n. 16, p. 133-152, 2001.
CALLAI, H. C.; MORAES, M. M. Educar para a formação cidadã na escola. In: XIII Colóquio Internacional de Geocrítica, Barcelona, 2014. Anais XIII Colóquio Internacional de Geocrítica: el control del espacio y los espacios de control. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2014, p. 17. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2014/Helena%20Copetti%20Callai.pdf. Acesso em: 17 out. 2021.
CALLAI, H. C. A questão da cidadania nas séries iniciais. In: CALLAI, H. C.; TOSO, C. E. I. (Org.). Diálogos com professores: cidadania e práticas educativas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2015.
CALLAI, H. C. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografia Norte Grande, n. 70, p. 9-30, 2018.
CALLAI, H. C.; MORAES, M. M. Educação geográfica, cidadania e cidade. Acta Geográfica, p. 82-100, 2018.
CAVALCANTI, L. S. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuições de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 66-96.
CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. São Paulo: Papirus, 2008.
CAVALCANTI, L.S. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: Anais do Seminário Nacional: Currículo em movimento – Perspectivas Atuais, I. Belo Horizonte: SeNa, 2010.
CAVALCANTI, L. S. Para onde estão indo as investigações sobre o ensino de Geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia. v. 36, n. 3, Goiânia: set/dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/bgg.v36i3.44546. Acesso em 3 dez. 2019.
CAVALCANTI, L. S. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
CAVALCANTI, L. S. Geografia escolar e a busca de abordagens teórico/práticas para realizar sua relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020.
CERQUEIRA-NETO, S. P. G. Epistemologias do Sul e a nova Geografia: por uma Geografia Popular no encontro entre Milton Santos e Boaventura de Sousa Santos. Revista Cronos, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 68–88, 2018. DOI: 10.21680/1982-5560.2017v18n1ID13957. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/13957. Acesso em: 6 jun. 2023.
DE LA FUENTE, A. R. Contribuições do ensino de geografia na construção de cidadania. Caminhos de Geografia, 23(86), 189–204, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.14393/RCG23865842. Acesso em 12 jul. 2021.
FARIAS, P. S. C. A geografia escolar crítica e a formação para a cidadania. Revista GeoSertões, v. 5, n. 10, p. 12-39, 2021. Acesso em: 12 jul. 2021.
FREIRE, P. A educação na cidade. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
FURTADO, M. G. A formação do cidadão conforme a Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 2010. 147 p. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2140/tde-13122010-160747/?&lang=pt-br. Acesso em: 2 out. 2023.
HALL, S. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Ed. DP&A, 1997. p. 7-23.
LACHE, N. M. Pensar o espaço crítica e socialmente. Uma possibilidade de educação geográfica na escola. Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos, p. 111, 2012.
LAUERMANN, M. T. K. A educação pública como via efetiva para a construção da cidadania. In: COPATTI, C; ANDREIS, A. M; CALLAI, H. C. Políticas educacionais, cidadania e educação escolar: múltiplas olhares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. 346 p.
LEÃO, V. P. A influência das diretrizes curriculares nacionais do Ministério da Educação e Cultura para a formação de professores de Geografia da educação básica em nível superior. 2008. 121 p. Tese (Doutorado em Geografia e análise ambiental) – Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1992.
MAZZUOLI, V. O. Direitos humanos, cidadania e educação. Uma nova concepção introduzida pela Constituição Federal de 1988. Revista Jus Navigandi, Teresina, ano 6, n. 51, 1 out. 2001. Disponível em: http://jus.com.br/revista/texto/2074. Acesso em: 15 mai. 2022.
MORAES, A. C. R. Geografia: uma breve história crítica. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.
MOREIRA, A. F. B. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. Indagações sobre Currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 7 mai. 2023.
MOREIRA, A. F. B. Os princípios norteadores de políticas e decisões curriculares. Revista Brasileira De Política E Administração Da Educação - Periódico científico Editado Pela ANPAE, 28(1). 2012. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol28n12012.36149. Acesso em 25 fev. 2023
NOGUEIRA, V.; CARNEIRO, S. M. M. Educação geográfica e formação consciência espacial. Curitiba, PR: Editora UFPR, 2013.
NERY, M. G. S.; SILVA, N. M. B. In: COSTA, G. B. A; ROCHA, G. S. (Orgs.). Pesquisas e debates: reflexões em Ensino, Geografia e Educação. Livro comemorativo dos 10 anos do GEPEGEO/UNEB. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 311 p.
PESSÔA, V. L. S. Geografia e pesquisa qualitativa: um olhar sobre o processo investigativo. GeoUERJ, v. 1 n. 23 (2012): Jan/Jun. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/issue/view/283. Acesso em 15 mai. 2022.
PINHEIRO, A. C.; ALMEIDA, D. L. R. Currículo e Formação de professores de Geografia na Paraíba. In: SILVA, A. B.; GUTIERRES, H. E. P.; GALVÃO, J. C. (Orgs.). Paraíba 2 – Pluralidade e representações geográficas. Campina Grande: EDUFCG, 2017. p. 15-32.
PINSKY, J.; PINSKY, C. B.; História da cidadania. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
PIRES, L. M. Os jovens em busca do direito à cidade: os espaços públicos em questão. In: PAULA, F. M. et al. (Orgs.). Os jovens e suas espacialidades. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2016, v. 1, p. 93-118.
ROCHA, G. O. R. A trajetória da disciplina Geografia no currículo escolar brasileiro (1837 -1942). 1996. 300 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1996
RIBEIRO, M. L. Educação para a cidadania: questão colocada pelos movimentos sociais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 113-128, jul./dez., 2002.
RIBEIRO, M. L.; SILVA, F. O.; BRAGA, M. C. B.; MALTA, H. L. Por quais motivações estudantes escolhem a carreira profissional? Revista de Educação PUC-Campinas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 155–173, 2018. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3903. Acesso em: 20 mar. 2023.
SANTOS, L. A construção do currículo: seleção do conhecimento escolar. BRASIL. Currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC/SED, ano XIX, n. 1, abril, 2009.
SANTOS, M. Por uma geografia nova. 5. ed. São Paulo: HUCITEC-EDUSP, 1996.
SANTOS, M. Por uma outra globalização. Rio de Janeiro: Record, 2002.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed., 2. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014. 176 p.
SANTOS, L. S. C.; SOUZA, V. C. Pensamento Geográfico no contexto da formação inicial do professor de Geografia: uma análise a partir da teoria histórico-cultural. In: CAVALCANTI, L. S.; PIRES, M. M. Comunicações, 2021, v. 1, p. 191-210.
SOARES, V. Projeto Vila-Bairro: impactos nas relações de gênero. In: Governo Local e Desigualdades de Gênero. Estudos apresentados pela FGV-EASP, Hewllett, Fundação Ford e AGENDE. São Paulo, 2002.
SILVA, J. A. Comentário contextual à constituição. 6. ed. São Paulo: Malheiros, 2009.
SILVA, N. M. B. Prática Pedagógicas dos Licenciandos do curso de Geografia: perspectiva do professor regente. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) - Universidade do Estado da Bahia, 2015.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS (campus de Porto Nacional). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura de Geografia. Porto Nacional, 2013.
UNIFESSPA (Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará). Plano Pedagógico do Curso de Licenciatura de Geografia, 2016.
VALLERIUS, D. M. A identidade profissional cidadã e o estágio supervisionado de professores de geografia. 2017. 204 p. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
VALLERIUS, D. M.; SANTOS, L. A. Avaliação da Educação Básica no Brasil e o trabalho docente: há tempos e espacialidades para uma Geografia cidadã?, 2018.
VALLERIUS, D. M.; SANTOS, L. A. (Org.); MOTA, H. G. (Org.). Ensino de Geografia, Cidadania e Redes Colaborativas: Múltiplos Olhares. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022. v. 01. p. 374.
VLACH, V. R. F. A propósito do ensino de geografia: em questão, o nacionalismo patriótico. 1988. 206 p. Dissertação (Mestrado em Geografia humana) - Universidade de São Paulo, 1988.
VLACH, V. R. F. O ensino de geografia no Brasil: uma perspectiva histórica. In: VESENTINI, J. W. (org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004, p. 187-217.
VESENTINI, J. W. Para uma geografia crítica na escola. São Paulo: Ática, 1992, 135 p.
VESENTINI, J. W. Realidades e perspectivas do ensino de Geografia no Brasil. In: VESENTINI, J. W. (org.). O ensino de Geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004. p. 219-248.
WILHELM, M. F; SCHLOSSER, M. T. S. Evasão no curso de licenciatura em geografia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE): indagações e complexidades. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 23, e41, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/37672/html#:~:text=Uma%20das%20raz%C3%B5es%20mais%20fortes,remuneradas%20ao%20desistirem%20do%20curso. Acesso em: 21 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA GEOGRÁFICA ACADÊMICA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A RGA é detentora dos direitos autorais publicados, não sendo permitido que o mesmo conteúdo seja publicado em demais periódicos.