Social Education of Monitors and Educational Public School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8377

Keywords:

Social education;, Social pedagogy;, Public school.

Abstract

Educational policy in Brazil is strongly intertwined with social policies, thus creating new actors to perform the various functions created in public schools. However, their training does not come from undergraduate courses at universities, but rather from the field of knowledge called social pedagogy. One of these actors is the social educator, who comes under various names, such as monitor, workshop leader, etc. We intend to study their practice by explaining the concepts of education, social education, social pedagogy, and social educator. Social pedagogy has as its practice the practices of popular education, social and community education. These practices are divided into four domains: sociocultural, sociopedagogical, sociopolitical, and epistemological. We investigated the practice of these professionals through a bibliographical survey, participant observation, and the application of a questionnaire. We concluded that educational agents and educational monitors do not have specific training and at the moment they prove to be an alternative to unemployment. An educational proposal based on the theory of Social Pedagogy would contribute to the strengthening and development of the objectives of the More Management in Education Program.

Author Biography

Eveline Mendes Oliveira, Faculdade Unida de Vitória

Graduada no curso de Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).Estudante do mestrado profissional em Ciências das Religiões na Faculdade Unida de Vitória,UNIDA, Brasil.Atualmente profª da rede Municipal de ensino e da Associação de Educadores(a) Sociais.

 

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues – O que é educação? - 22° ed. Brasiliense, 1988.

CALIMAN, Geraldo. Fundamentos teóricos e metodológicos da pedagogia social na

Europa (Itália). In: I CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1, 2006. Proceedings online... Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100015&lng=en&nrm=abn. Acesso em: 09 de julho de 2016.

FORTALEZA (CE). SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (SME), Edital n° 001/2022 – Seleção simplificada de agentes educacionais voluntários para atuação na busca ativa do Distrito 1, conforme a Lei Federal 9.608/1998, a Lei Municipal 10.194, de 19 de Maio de 2014 e o Decreto n° 14.233, de 15 de Junho de 2018.

FORTALEZA (CE). SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (SME), Edital n° 01/2022, Unidade Escolar: Unidade Escolar Bárbara de Alencar: Banco das escolas da Rede Municipal de Ensino de Articulador do Programa de Fortalecimento da Aprendizagem - Aprender, sob o regime de voluntariado, conforme a Lei Federal 9.608/1998, a Lei Municipal 10.194, de 19 de maio de 2014 e no Decreto Municipal No 14.233, de 15 de junho de 2018.

GRACIANI, Graziela Dantas; A função social da escola pública brasileira: um estudo exploratório; 2015; Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, 2015.

ROMANS, M.; PETRUS, A.; TRILLA, J. Profissão: Educador Social. Porto Alegre: ARTMED, 2003.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. Ed. São Paulo: Cortez, 1994.

SILVA, Roberto da; NETO,João Clemente de Souza; GRACIANE,Maria Stela Santos(org.) Coleção pedagogia social; Vol. 10; Ed expressão&arte;2017;1ª ed.

SILVA, Roberto da. A Função Social da Escola Pública Brasileira. In: DRE em Revista. Diretoria Regional de Educação Freguesia/Brasilândia. São Paulo: DRE/DOT-P, 2014, p.7-9.

Published

20/12/2024

How to Cite

OLIVEIRA, E. M. . Social Education of Monitors and Educational Public School. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8377. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8377. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade