Anti-racist transformation
educational experience in a school in Fortaleza, CE
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8376Keywords:
Anti-racist education;, Pedagogical Residency;, Elective;, Racism.Abstract
The report highlights the contribution to anti-racist education based on an experience in a high school institution in Fortaleza, CE. Starting from the Pedagogical Residency program of the Social Sciences course at UECE, the journey was marked by challenges and learning, integrating into the school environment and taking an elective course on Racism and Ethnic-Racial Relations. The methodology involved the development of the discipline over six months, with approaches to racism, racial inequality and black culture, including playful activities and debates. The results showed the positive impact on students, with reports of contentment, interest in participating again and self-identification as anti-racist individuals. The discussion emphasizes the importance of anti-racist education in deconstructing racist patterns and promoting equality. The importance of disseminating these practices throughout the school community to contribute to anti-racist and emancipatory education is concluded.
References
ALMEIDA, S. Racismo estrutural. [Structural Racism]. São Paulo: Pólen, 2019. 264 p. ISBN 978-85-98349-75-6.
FREIRE, Paulo, 1921-1997. Política e educação: ensaios / Paulo Freire. – 5. ed – São Paulo, Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época; v. 23).
FREITAS, Mônica Cavalcante de; Freitas, Bruno Miranda de; Almeida, Danusa Mendes. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino Em Perspectivas, 1(2), 1–12. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540.
HOOKS, bell, 1952-2021. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança / bell hooks; Tradução Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021. 304 p.
MILLS, Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
MOREIRA, Adilson. (2019). Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen Livros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lilian Maria da Silva Mello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.