Anti-racist transformation

educational experience in a school in Fortaleza, CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8376

Keywords:

Anti-racist education;, Pedagogical Residency;, Elective;, Racism.

Abstract

The report highlights the contribution to anti-racist education based on an experience in a high school institution in Fortaleza, CE. Starting from the Pedagogical Residency program of the Social Sciences course at UECE, the journey was marked by challenges and learning, integrating into the school environment and taking an elective course on Racism and Ethnic-Racial Relations. The methodology involved the development of the discipline over six months, with approaches to racism, racial inequality and black culture, including playful activities and debates. The results showed the positive impact on students, with reports of contentment, interest in participating again and self-identification as anti-racist individuals. The discussion emphasizes the importance of anti-racist education in deconstructing racist patterns and promoting equality. The importance of disseminating these practices throughout the school community to contribute to anti-racist and emancipatory education is concluded.

Author Biography

Lilian Maria da Silva Mello, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

 

Graduada na Universidade Estadual do Ceará em Ciências Sociais, pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão em Relações Étnico-Raciais, Gênero e Educação (GERE) e Mestranda do curso Interdisciplinar em Humanidades da UNILAB. .

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. [Structural Racism]. São Paulo: Pólen, 2019. 264 p. ISBN 978-85-98349-75-6.

FREIRE, Paulo, 1921-1997. Política e educação: ensaios / Paulo Freire. – 5. ed – São Paulo, Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época; v. 23).

FREITAS, Mônica Cavalcante de; Freitas, Bruno Miranda de; Almeida, Danusa Mendes. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino Em Perspectivas, 1(2), 1–12. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540.

HOOKS, bell, 1952-2021. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança / bell hooks; Tradução Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021. 304 p.

MILLS, Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

MOREIRA, Adilson. (2019). Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen Livros.

Published

20/12/2024

How to Cite

MELLO, L. M. da S. . Anti-racist transformation: educational experience in a school in Fortaleza, CE. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8376. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8376. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade