Contributions of the Supervised Internship

Escolaan experience report in School Physical Educationr

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8367

Keywords:

Supervised Curricular Internship;, Physical Education;, Sports;, Experience report.

Abstract

The aim of this text is to report on the importance of the Supervised Curricular Internship and its respective contributions to the training of future Physical Education teachers, based on an experience in the context of the final years of elementary school. The report was divided into three parts: observing the structure of the school; observing the classes taught by the head teacher; and the practical experience. The internship was conducted with 6th, 8th and 9th grade classes, all with the theme of Sports. Some difficulties were encountered, but there were also positive aspects, in which we can highlight: the reflection that the students carried out and the issue of getting to know new aspects of this subject, such as acquiring a teaching posture, familiarizing themselves with the tasks of teaching, knowledge of the multiple realities of the subject. We conclude that the Supervised Curricular Internship brings students closer to their teaching practice. Finally, we hope to contribute to the academic writing of undergraduates.

 

Author Biographies

Ana Yasmin Matias da Silva, Universidade Aberta do Brasil

 

Pós-graduanda em Gestão da Educação Básica (UECE). Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UECE). Graduanda de Licenciatura  em  Educação  Física  na  modalidade  a  distância  da Universidade Estadual do Ceará (Uece) em parceria com a Universidade Aberta do Brasil (Uab) polo Maranguape. Integrante do grupo de pesquisa Corponexões: corpo, cultura e sociedade.

 

Eliaquim de Sousa Lima, Secretaria de Educação do Ceará

 

Mestrando do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Especialista em Gênero, diversidade e direitos humanos (Unilab) e em Educação Física Escolar (Unicesumar). Licenciado em Educação Física pelo IFCE. Servidor efetivo da Secretaria de Educação do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa Corponexões: corpo, cultura e sociedade.

 

Leilde Ramos de Oliveira, Universidade Aberta do Brasil

 

Graduanda de Licenciatura em Educação Física na modalidade a distância da Universidade Estadual do Ceará (Uece) em parceria com a Universidade Aberta do Brasil (Uab) polo Maranguape. Tecnóloga em meio ambiente e recursos hídricos (Fatec Jacareí-SP). Pós-graduada em Docência em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal  do Espírito   Santo   (IFES).   Integrante   do   grupo   de   pesquisa   Corponexões:   corpo, cultura   e sociedade.

 

References

CARMO, K. T. do; LIMA, E. de S.; DODÓ, A. M.; PEREIRA, A. S. M. A prática docente na educação física: caminhos para sua (res)significação. Revista Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 20, n. Publicação contínua, p. 139–151, 2022. DOI: 10.5216/rppoi.v20.74611. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/74611. Acesso em: 13 maio 2024.

FLORES, P. P. et al. Formação inicial de professores de Educação Física: um olhar para o estágio curricular supervisionado. Caderno de Educação física e esporte, v. 17, n. 1, p. 61-68, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/20107/pdf. Acesso em: 11 maio 2024.

GOMES, D. P.; PEREIRA, A. S. M.; SANTIAGO, J. da S. Refazendo os percursos da disciplina bases socioantropológicas da Educação Física. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1–17, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5503. Acesso em: 13 maio 2024.

GONZÁLEZ, F. J. Educação Física Escolar: entre o “rola bola” e a renovação pedagógica. In: ALBUQUERQUE, D. I. de P.; DEL-MASSO, M. C. de S. Desafios da EFE: temáticas da formação em serviço no ProEF. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 130-148, 2020. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/381384/4/0008-unesp-iep3-livro-desafios-educacao-fisica-escolar-proef-15032021.pdf. Acesso em: 11 maio 2024.

MARQUES, A. C. R.; OLIVEIRA, S. N.; SANTIAGO, J. da S. Educação Física na Educação Infantil: relato de experiência do Estágio Supervisionado. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 4, n. 1, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11392/9691. Acesso em: 10 maio. 2024.

MEDINA, A. C. R.; PRUDENTE, P. L. G. Estágio supervisionado do curso de Educação Física licenciatura, modalidade a distância, da Universidade Fumec: um relato de experiência. Paideia, 2012. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/paideia/article/view/1585. Acesso em: 11 maio 2024.

MENEZES, A. H. N. et al. Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE, p. 1-84, 2019. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/noticias/univasf-publica-livro-digital-sobre-metodologia-cientifica-voltada-para-educacao-a-distancia/livro-de-metodologia-cientifica.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.

PEDROSA, A. A. C. A.; CARMO, K. T. do; SOUZA, S. T. B. de. Desafios no estágio curricular supervisionado na Educação Física: relato de experiência. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 4 , n. 1, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11395/9695. Acesso em: 12 maio 2024.

PEREIRA, A. S. M.; GOMES, D. Educación Física en Brasil: recorrido histórico educativo de 1851 a 2017. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 22, n. 238, p. 94-101, 25 mar, 2018a. Disponível em: https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/93. Acesso em: 12 maio 2024.

PEREIRA, A. S. M.; GOMES, D. P.; CARMO, K. T. do. Epistemologia sul-corpórea: por uma pedagogia decolonial em educação física. Revista Cocar, [S. l.], n. 4, p. 93–117, 2018. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1550. Acesso em: Acesso em: 12 maio 2024.

PEREIRA, A. S. M.; SOUZA, S. T. B. O discurso dos professores de Educação Física sobre sua prática pedagógica em saúde: um estudo na Rede Municipal de Fortaleza, CE. Lecturas: Educación Física y Deportes, Vol. 25, Núm. 267, Ago, 2020. Disponível em: https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1737/1260. Acesso em: 13 maio 2024.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542/7012. Acesso em: 11 maio 2024.

RAIMUNDO, F. G.; GUEDES, I. S.; OLIVEIRA, I. R. S. Condições de trabalho e a saúde do professor de educação física escolar. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 6, n. 2esp, p. 54, 2018. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/2297. Acesso em: 11 maio 2024.

REIS, M. I. A. Trabalho e adoecimento docente no contexto da reestruturacão produtiva. VII Jornada Internacional Políticas públicas, São Luís-MA, 2015. Disponível em: https://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2015/pdfs/eixo2/trabalho-e-adoecimento-docente-no-contexto-da-reestruturacao-produtiva.pdf. Acesso em: 11 maio 2024.

Published

20/12/2024

How to Cite

SILVA, A. Y. M. da .; LIMA, E. de S. .; OLIVEIRA, L. R. de . Contributions of the Supervised Internship: Escolaan experience report in School Physical Educationr. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8367. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8367. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade