Supervised internship I

an overview of the first internship in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8366

Keywords:

Internship;, Experience;, Early childhood education;, Practices.

Abstract

The research seeks to demonstrate the experience of Supervised Internship I. The work has a qualitative, exploratory and bibliographical approach, as well as the experience lived during the period. The study is based on the problem: How was the period of experience during supervised internship I, and how did these practices serve the performance and evolution of the interns and students of the pedagogy course. To this end, the study's main objective is to understand how supervised internship in early childhood education works. The theoretical framework will be the National Common Curriculum Base (BNCC), in addition to the authors (PIMENTA; LIMA, 2004), (OSTETTO; MAIA, 2019). The methodology will be the experience lived in the classroom during the process. The results and discussions will focus on understanding the importance of creating a theoretical basis before carrying out the Supervised Internship. The conclusions aim to demonstrate the need for theory and practice in the supervised internship.

Author Biography

Karen Yasmim Alves Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

 

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia, da Faculdade de Educação na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte ( FE/UERN); Discente bolsista do programa de Educação Tutorial - PET Pedagogia (SESu/MEC).

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FERREIRA, Denize Cristina Kaminski; GREGORIO, Claudia Alessandra; SCHMIDT, Kátia Cristina Sommer. O ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA RELAÇÃO DIALÉTICA ENTRE TEORIA E PRÁTICA. Olhar de Professor, vol. 22, 2019. Universidade Estadual de Ponta Grossa. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/684/68462591009/html/. Acesso em: 10 de agosto de 2024.

LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; DOMINICO, Eliane; SILVA, Kamile de Oliveira; SAITO, Heloisa Toshie Irie. Estágio supervisionado na Educação Infantil: desafios e contribuições para a formação inicial de professores. Conjectura: filos. e Educ. vol.25 Caxias do Sul 2020. Disponivel em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-46122020000100111. Acesso em: 12 de agosto de 2024.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. NAS VEREDAS DO ESTÁGIO DOCENTE: (RE)APRENDER A OLHAR. Olhar de Professor 2019, 22. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/684/68462591001/68462591001.pdf. Acesso em: 10 de agosto de 2024.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação. Séries saberes pedagógicos).

TODO LIVRO, Educação infantil: o que é, etapas e importância. 2022. Disponível em: https://blog.todolivro.com.br/educacao-infantil/. Acesso em: 10 de agosto de 2024.

Published

20/12/2024

How to Cite

OLIVEIRA, K. Y. A. . Supervised internship I: an overview of the first internship in early childhood education. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8366. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8366. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade