Listening and talking to children about their emotions at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8361

Keywords:

Children;, Colors;, Early Childhood Education;, Emotions.

Abstract

We present this report of experience through the project entitled “The color monster and our emotions” carried out in group III, at CEI Pastor Billy Graham, a public educational unit in Campinas. The project was carried out in a multi-age class made up of twenty-seven children who participated in various activities on the theme of emotions. These activities facilitated the use of oral language by children and the openness to present their feelings at different moments in the context of the Early Childhood Education routine. For this study, works by Goleman (2011) were consulted, which presents the importance of developing emotional intelligence from the first years of life, and Vale (2012), who deepened his studies with his doctoral thesis regarding the “Anos Incríveis Educadores” Program, the which concludes that training educators to provide a socio-emotional supportive environment produces positive effects on children's prosocial behavior.

Author Biographies

Thaís Vieira de Souza Dias, Prefeitura Municipal de Campinas

Professora da Educação Infantil com Pós Graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Unianchieta.

 

Tânia Mara dos Santos Mello, Prefeitura Municipal de Campinas

Professora Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Atua como orientadora pedagógica no Centro de Educação Infantil. Doutoranda na linha de pesquisa "Formação de professores e práticas pedagógicas" na mesma universidade.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação

Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998, v.3. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 12 de ago.2024.

CAMPINAS. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica para a Educação Infantil: um processo contínuo de reflexão e ação. Prefeitura Municipal de Campinas: 2013. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://educa.campinas.sp.gov.br/sites/educa.campinas.sp.gov.br/files/2021-11/04_diretrizes_infantil.pdf. Acesso em 11 de ago.2024.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. Traduzido por Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/8074332/mod_resource/content/2/Inteligência%20emocional%20by%20Daniel%20Goleman.pdf. Acesso em: 11 de ago. 2024.

LLENAS, ANA. O monstro das cores. Traduzido por Rosana de Mont'Alverne Neto. Belo Horizonte: Editora Aletria, v.1, 2018.

Vale, V. (2012). Tecer para não ter de Remendar. O Desenvolvimento Socioemocional em Idade Pré-Escolar e o Programa Anos Incríveis para Educadores de Infância. [Dissertação de Doutoramento, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação de Coimbra]. Especialização http://hdl.handle.net/10316/18273.

Published

20/12/2024

How to Cite

DIAS, T. V. de S. .; MELLO, T. M. dos S. . Listening and talking to children about their emotions at school. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8361. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8361. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade