Early Childhood Education:

Art and Diversity in School Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8360

Keywords:

Early Childhood Education;, Diversity;, Self-esteem;, Triangular Approach.

Abstract

This experience report was developed in a school in the City of Fortaleza and is about valuing identity and diversity, aligned with the principles of the BNCC and Ana Mae Barbosa's Triangular Approach (1998). The activities carried out included storytelling, body and musical expression and artistic creation. The aim was to promote self- esteem and respect for diversity among Early Childhood Education children and the participating community. Interaction with music and visual art provided an environment rich in self-expression and reflection, while the participation of families strengthened the bond with the school. These integrated practices demonstrate the effectiveness of an educational approach that combines cultural narratives, artistic activities and family engagement for the integral development of children.

Author Biographies

Andreia Lima de Almeida , Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Artes pelo Programa de pós-graduação em Artes (Prof-Artes) da Universidade Federal do Ceará (UFC), Especialista em Gestão e Coordenação Escolar (Darcy Ribeiro) e Graduação em Pedagogia (UECE).

Francisca Risolene Fernandes, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Artes pelo Programa de pós-graduação em Artes (Prof-Artes) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Alfabetização e Multiletramentos; em Gestão Pedagógica da Escola Básica; Graduada em Pedagogia (UVA).

Wendel Alves de Medeiros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do (IFCE), Programa de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissional em Artes (PPGARTES/IFCE) e do Mestrado Profissional em Artes da Universidade Federal do Ceará (PROF-ARTES/UFC).

 

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/ Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte – anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.

BELÉM, Valéria. O cabelo de Lelê. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

FERRAZ, Maria Helena; FUSARI, Maria F. Metodologia do Ensino de Arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1999. (Coleção Magistério. 2º grau. Série formação de professor)

PEVIRGULADEZ, Alan. “O meu cabelo é bem bonito”, 17 de .novembro de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sfsq6aqfkdm

PIAGET, Jean. Para onde vai a educação. Rio de Janeiro: José Olimpio, 2007.

Published

20/12/2024

How to Cite

ALMEIDA , A. L. de .; FERNANDES, F. R. .; MEDEIROS, W. A. de. Early Childhood Education: : Art and Diversity in School Practice . Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8360. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8360. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade