Ê boi:

popular culture in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8356

Keywords:

Early Childhood Education;, Popular Culture;, Training.

Abstract

This report reflects on the potential of popular culture in early childhood education and presents an experience that helps to understand the ways in which this form of expression can be transformed into a pedagogical tool. During our conversation circles, we discovered that one of the group’s favorite songs was “Boi da cara preta”. We focus our attention on the figure of the ox, which is, in fact, the character that fascinates and arouses curiosity. As a theoretical foundation, we used the writings of Walter Benjamin (2009), Bernard Charlot (2013), Paulo Freire (1996), Jorge Larrosa (2019), BNCC (2018) and the CEI Almerinda de Albuquerque Pedagogical Proposal (2024). We concluded that the continuous exercise of learning to listen revealed to us how necessary it is for teaching practice to speak with children and not for children. We note that it is the school's duty to provide children with access to cultural goods, regardless of their social contexts.

 

Author Biography

Andria Magalhães Cordeiro , Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Graduada Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Professora efetiva da rede municipal de Fortaleza.

References

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed.34, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42ª reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1ª. ed; 4. Reimp – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

PROPOSTA PEDAGÓGICA. Centro de Educação Infantil Almerinda de Albuquerque, Fortaleza, Ceará, 2024.

Published

20/12/2024

How to Cite

CORDEIRO , A. M. . Ê boi: : popular culture in early childhood education. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8356. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8356. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade