Ê boi:
popular culture in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8356Keywords:
Early Childhood Education;, Popular Culture;, Training.Abstract
This report reflects on the potential of popular culture in early childhood education and presents an experience that helps to understand the ways in which this form of expression can be transformed into a pedagogical tool. During our conversation circles, we discovered that one of the group’s favorite songs was “Boi da cara preta”. We focus our attention on the figure of the ox, which is, in fact, the character that fascinates and arouses curiosity. As a theoretical foundation, we used the writings of Walter Benjamin (2009), Bernard Charlot (2013), Paulo Freire (1996), Jorge Larrosa (2019), BNCC (2018) and the CEI Almerinda de Albuquerque Pedagogical Proposal (2024). We concluded that the continuous exercise of learning to listen revealed to us how necessary it is for teaching practice to speak with children and not for children. We note that it is the school's duty to provide children with access to cultural goods, regardless of their social contexts.
References
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed.34, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42ª reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1ª. ed; 4. Reimp – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
PROPOSTA PEDAGÓGICA. Centro de Educação Infantil Almerinda de Albuquerque, Fortaleza, Ceará, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andria Magalhães Cordeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.