The Importance of Feminist Education in the School Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8347

Keywords:

Feminism;, Education;, Gender Equality;, Empowerment.

Abstract

This experience report emphasizes the importance of teaching feminism in basic education, highlighting how feminist pedagogical practices benefit both men and women. My experience as a teacher and principal at the Lucas Emmanuel Lima Pinheiro Professional Education School in Iguatu made it possible to see the need to address issues of gender and symbolic violence in the school environment. The main goal of this report was to introduce the works of Chimamanda Ngozi Adichie into the classroom as a way of combating gender inequality and promoting female empowerment. Through weekly meetings and discussions on works by feminist authors, the students engaged in reflections on power dynamics and gender relations. The project “Feminism and Sorority: Scars that Overflow Struggles” sought to empower the students and raise awareness of gender inequalities, promoting a respectful and collaborative environment. The results revealed a significant change in interactions between boys and girls, with an increase in mutual respect and increased participation of girls in school activities, highlighting the importance of an education that promotes gender equality.

 

Author Biographies

Nayara Martins Costa , Universidade Estadual do Ceará

Especialista em Língua Portuguesa e Literatura (2013) pela Faculdade Kurios, graduada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa com suas Respectivas Literaturas (2011) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE - FECLI) e mestranda pela UECE, no Mestrado Interdisciplinar em História e Letras (MIHL).

Keila Andrade Haiashida , Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Geografia (UECE), Mestra em Educação (UFC), Graduada em Pedagogia (UFC), Graduanda em Psicologia (UNINASSAU). Professora Adjunta da FECLESC/UECE, Professora Permanente do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras e Professora Permanente do Mestrado Intercampi em Educação e Ensino (MAIE).

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. Tradução Denise Bottmann. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Sejamos todos feministas. São Paulo: Companhia das letras, 2015.

BEAUVOIR, Simone. (1967). O Segundo Sexo (3ª ed., Vol. 2). Difusão Europeia do Livro.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

HOOKS, Bell. A educação como prática da liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 1 ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 37. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Campinas: Editora da Unicamp, 1986.

Published

20/12/2024

How to Cite

COSTA , N. M. .; HAIASHIDA , K. A. . The Importance of Feminist Education in the School Environment. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8347. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8347. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade