The Importance of Feminist Education in the School Environment
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8347Keywords:
Feminism;, Education;, Gender Equality;, Empowerment.Abstract
This experience report emphasizes the importance of teaching feminism in basic education, highlighting how feminist pedagogical practices benefit both men and women. My experience as a teacher and principal at the Lucas Emmanuel Lima Pinheiro Professional Education School in Iguatu made it possible to see the need to address issues of gender and symbolic violence in the school environment. The main goal of this report was to introduce the works of Chimamanda Ngozi Adichie into the classroom as a way of combating gender inequality and promoting female empowerment. Through weekly meetings and discussions on works by feminist authors, the students engaged in reflections on power dynamics and gender relations. The project “Feminism and Sorority: Scars that Overflow Struggles” sought to empower the students and raise awareness of gender inequalities, promoting a respectful and collaborative environment. The results revealed a significant change in interactions between boys and girls, with an increase in mutual respect and increased participation of girls in school activities, highlighting the importance of an education that promotes gender equality.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. Tradução Denise Bottmann. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Sejamos todos feministas. São Paulo: Companhia das letras, 2015.
BEAUVOIR, Simone. (1967). O Segundo Sexo (3ª ed., Vol. 2). Difusão Europeia do Livro.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.
HOOKS, Bell. A educação como prática da liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.
HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 1 ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 37. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Campinas: Editora da Unicamp, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nayara Martins Costa , Keila Andrade Haiashida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.