The Pedanálise as an innovative study to build a new professional area in the sphere of Psychoanalysis and Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7904

Abstract

The article will have the proposal to present a study on the relationship between psychoanalysis and education as a practice in Early Childhood Education, considering that the educational model is undergoing transformations due to the innovations of globalization. The objective of the work is to reflect on the importance of the concept of Pedanálise as an instrument that allows working on the learning process and the subjectivity of children. The methodology will include a bibliographic review, based on specialized literature, such as: Aranha; Martins (2009); Brenner (1987); Caropreso (2008). Research is of paramount importance to offer an investigation tool that makes it possible to analyze the difficulties and stages of development of students. It was concluded that the value of the object is to think about the existing connection between pedagogy and psychoanalytic action as a method that allows explaining certain conflicts and intervening in such situations that occur in the school environment.

Author Biography

Benjamim Machado de Oliveira Neto, Faculdade Dom Adélio Tomasin

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará – UECE; Programa de Pós-Graduação em Gestão e Coordenação Escolar pela Faculdade Kurios; Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Kurios.

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: Introdução à filosofia. 4° Ed. São Paulo: Moderna, 2009.

ARGYLE, M. Comunicação e dinâmica em grupo: bases psicológicas. São Paulo: Ibrasa, 1974.

BRENNER, Charles. Noções básicas de psicanálise: Introdução à psicologia psicanalítica. Rio de Janeiro: Imago, 1987.

BRENNER, Calvin Springer; LINDZEY, Gardner; CAMPBELL, Jonh B. Teorias da personalidade. 4° Ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CAROPRESO, Fatima. As origens do conceito de inconsciente psíquico na obra freudiana. Natureza humana. São Paulo, v. 05, p. 329-350, 2008.

FADIMAN, J; FRAGER, R. Personalidade e crescimento pessoal. 5. ed. Porto Alegre: Artemed, 2004.

HALL, Calvin Springer; LINDZEY, Gardner. Teorias da personalidade. São Paulo, E.P.U, 1984.

LAPLANCHE, J. Vocabulário da psicanálise: Laplanche e Pontalis. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

LAYTON, Kieran. As fases do desenvolvimento da criança segundo Freud. Disponível em: < http: // www. ehow . com . br/ fases -desenvolvimento- criançasegundo -freud-lista _ 3379/>. Acesso em 20 de julho de 2023.

LINS, F. R. S. A psicologização da psicanálise na Educação: um estudo da conexão psicanálise e Educação em São Paulo. Mestrado (FEUSP), 2009. MANIFESTO. O manifesto dos pioneiros da Educação nova. Revista HISTEDBR, 1932. Disponível em: < http: // www .histedbr. fe . unicamp. Br /revista / edicoes / 22e/doc1 / 22e . pdf. > Acesso em: 20 de julho de 2023.

MILLOT, C. Freud. Antipedagogo. 1979. Rio de Janeiro. Jorge Zahar, 1992.

MOSQUERA, Juan José Mouriño. Psicodinâmica do aprender. 2° Ed. Porto Alegre: Sulina, 1977.

SILVA, A. P. O. da; KAMIANECKY, M. Um olhar entre o saber e o sentir. Trabalhando com a afetividade na escola. Porto Alegre: Colégio La Salle São João, 2005.

SIQUEIRA, Teresa Cristina Barbo. Educação sexual no desenvolvimento infantil. Disponível em: < http: // professor . ucg . br /sitedocente/ admin/ arquivosuploud/ 1258/ material/ fases%20do%20desenvolvimento . pdf . >. Acesso em 25 de julho de 2023.

SHIRAHIGE, Elena Estuko; HIGA, Marilia Matsuko. A contribuição da psicanálise a educação. In: Kester Carrara (Org.). Introdução à psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004.

SCHULTZ, D. P.; SCHULTZ, S. E. História da psicologia moderna. 5. ed. São Paulo: Cultrix, 1992.

TALES, Maria Luiza Silveira. Psicodinâmica do desenvolvimento humano: uma introdução à psicologia da educação. 9 ed. ver. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

ZIMERMAN, David. Fundamentos psicanalíticos. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Published

13/11/2023

How to Cite

OLIVEIRA NETO, B. M. de . The Pedanálise as an innovative study to build a new professional area in the sphere of Psychoanalysis and Pedagogy. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7904. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7904. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade