O BRock no ensino de História

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v31i01.8475

Keywords:

Rock. Youth. Civil Military Dictatorship. History Teaching

Abstract

Becauseitissopresentinourdailylives,music often attracts the attention of listeners, mobilizing heartsandminds,whichiswhyitcanbeanimportanttoolinHistoryclasses.Classroomdebates areenrichedwhenwebringthishistoricalsourcetobeanothermagnifyingglassinour investigationswithstudents.Basedonthispremise,inthisarticlewewillthinkabouthowthe Brazilian rock madeinthe1980s,BRock,canbeusedtoexpand our views on the end of the Civil MilitaryDictatorshipinBrazil.Wewillthinkofmusicherenotjustaslyrics,realizingthatmore thanaformofexpression,itisanimportantsocialforcethatisusedbygroupsbasedontheir various grammars. Bringing part of the thoughts of these young people and how they used music as awayofexpressingthemselvesandactingpoliticallybringsthathistoricalrealityclosertothe student in the classroom, reflecting on its continuities within our society

Author Biography

Luís Fellipe Fernandes Afonso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor e mestre em História Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em História Comparada da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGHC - UFRJ).

References

AFONSO, Luís Fellipe Fernandes. “ERA UM GAROTO QUE COMO EU AMAVAOS BEATLES E OS ROLLING STONES”: Rock e cultura jovem no Brasil por uma perspectiva comparada (1963-1969 X 1982-1987). 308f. Doutorado em História Comparada. Instituição de Ensino: Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

_____________________________________. “PRO BRASIL NASCER FELIZ”: Rock in Rio, juventude e redemocratização no Brasil. Revista Hydra: Revista Discente De História Da UNIFESP, 3(6), 9–35, 2019.

ALEXANDRE, Ricardo. Dias de luta: o rock e o Brasil dos anos 80. São Paulo: DBA Dórea Books and Art, 2002.

ASCENSÃO, Andréa. Nós Vamos Invadir sua Praia. Belas Letras, 1° edição, 2011.

BARROS, J. D. História e música: considerações sobre suas possibilidades de interação. Revista História & Perspectivas, v. 31, n. 58, Uberlândia, p.25-40, 2019.

BRYAN, Guilherme. Quem tem um sonho não dança: cultura jovem brasileira nos anos 80. RJ, Record, 2004.

CARDOSO, Ruth e SAMPAIO, Helena. Bibliografia sobre juventude. São Paulo. Edusp, 1995.

DAPIEVE, Arthur. BRock: Rock brasileiro dos anos 80. SP, Editora 34, 1995

FRIEDLANDER, Paul. Rock and Roll: Uma História Social. Rio de Janeiro: Record, 2006.

FRITH, Simon. La Sociologia del Rock. Madrid: Ediciones Jucar, 1980.

____________. Performing rite: on the value of popular music. Massachussets: Harvard University Press, 1998.

MATTERN, Mark. Acting in Concert: Music, Community and Political Action. New Jersey: Rutgers University Press. 1998.

NAPOLITANO, Marcos. História & Música: História cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil: a canção crítica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

STREET, John. Music and Politics. Cambridge: Polity Press, 2012

Published

28/06/2025

How to Cite

FERNANDES AFONSO, L. F. O BRock no ensino de História . Textos e Debates, [S. l.], v. 31, n. 01, p. e8475, 2025. DOI: 10.18227/2317-1448ted.v31i01.8475. Disponível em: http://revista.ufrr.br/textosedebates/article/view/8475. Acesso em: 5 dec. 2025.