Researching and learning

graphs and tables in 5th grade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8368

Keywords:

Early Years;, Statistic;, Graphs and Tables.

Abstract

Statistics is present in people's daily lives, whether reading a table, constructing an argument based on information contained in graphs, or collecting information in a census survey. This experience report addresses the construction of graphs and tables in the early years of elementary school. A didactic sequence was developed with students from a 5th year class of Elementary School class at public school in Fortaleza/CE, during the months of March and April 2023. We sought to develop together with the students the collection, classification, interpretation and representation of data in tables and simple column graphs. The experience allowed students to learn what bar graphs and tables are for and how they should be constructed. With the research carried out in the class itself, it was possible to engage students in the activity and thus enhance the development of their learning.

Author Biographies

Gabriel Linhares de Sousa, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

 

Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Professor da Prefeitura de Fortaleza.

 

Eliziane Rocha Castro, Prefeitura de Raposa

 

Doutora e Mestra em Educação. Licenciada em Matemática e Pedagogia. Especialista em Designer Educacional, Educação Básica, Supervisão Escolar e Psicologia da Educação. Coordena a Formação Continuada de professores em Raposa/MA.

 

Francisco Jeovane do Nascimento, Secretaria de Educação do Ceará

 

Doutor e Mestre em Educação. Especialista em Ensino da Matemática e Física, Educação Matemática e Gestão Escolar. Graduado em Pedagogia. Professor da rede estadual de ensino do Ceará.

 

References

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Published

20/12/2024

How to Cite

SOUSA, G. L. de .; CASTRO, E. R. .; NASCIMENTO, F. J. do . Researching and learning: graphs and tables in 5th grade. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8368. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8368. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade