Experiences with Teaching Mathematics Through the Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8350

Keywords:

Teaching;, Pedagogical Residency Program;, Teaching of Mathematics.

Abstract

Several students of the licentiate course in Pedagogy do not identify with the Mathematics curricular component and, oftentimes, this becomes a mishap during the undergraduation period. Throughout this paper it is exposed reflections over lived experiences as a Pedagogy student in the teaching of Mathematics, as a scholarship (resident) of the Pedagogical Residency Program (PRP) in the Pedagogy course of the Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC/UECE (Faculty of Education, Sciences and Letters of the Sertão Central). This paper was motivated by the following question: What were the contributions of the PRP to the teacher training of the Pedagogy resident on the Mathematics area? This essay had, thus, as goal to reflect on the contributions of PRP in the formation of Pedagogy student regarding the teaching of Mathematics. The findings indicate that the experiences in this Program were meaningful to the academic formation of the participating residents, with changes that positively transformed the way of seeing and teaching Mathematics. 

Author Biographies

Kélvina Teodósio Oliveira , Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia na Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC). Atuou como Residente do Programa de Residência Pedagógica. No presente é bolsista de monitoria na mesma instituição.

Francisco Edisom Eugenio de Sousa , Universidade Estadual do Ceará

Doutor (2015) e Mestre (2005) em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Especialista em Planejamento Educacional (1997) pela Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO); e Licenciado em Pedagogia (1993) pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, campus da Universidade Estadual do Ceará (FECLESC/UECE).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Disponivel em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Portaria_1691648_SEI_CAPES__1689649__Portaria_GAB_82.pdf. Acesso em: 16 jul. 2024.

GIL, Antonio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa. 4, ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e gestão da escola. LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola-teoria e prática. 4 ed. Goiânia: Alternativa, 2001.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. Ser bom professor de matemática: a visão de professores iniciantes. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. I CEMACYC, República Dominicana, novembro, 2013.

SILVA, Marcelo Escabelo da; CAMPUS, Carlos Roberto Pires. Aulas de campo para alfabetização científica: práticas pedagógicas escolares. 284p. (Série pesquisa em educação em ciências e matemática; 6. ed.) ISBN 978-85-8263-092-1.

VIEIRA, Graziella Pereira; REIS, Marlene Barbosa de Freitas. A relação teoria e pratica na formação de professores. REVELLI- Revista de Educação, Linguagem e Literatura de inhumas, Goiás, v.5 n.2 p.12-30, Dezembro, 2013. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/2769#:~:text=Teoria%20e%20prática%20devem%20andar,totalmente%20desvinculadas%20de%20suas%20práticas. Acesso em: 13 jan. 2024.

Published

20/12/2024

How to Cite

OLIVEIRA , K. T. .; SOUSA , F. E. E. de . Experiences with Teaching Mathematics Through the Residency Program. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8350. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8350. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade