The Shadow of the Pyramid:
An Interdisciplinary Account of Thales' Theorem
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8348Keywords:
Mathematics Education;, Interdisciplinarity;, Vocational education;, Meaningful learning.Abstract
This report describes how the Sombra da Pirâmide Project was developed in a State School of Professional Education in Ceará, with the aim of integrating Mathematics, History and Arts in the teaching of students in the first year of high school. Focused on Thales' Theorem and the similarity of triangles, the project involved the construction of a pyramid made of plaster cubes, allowing students to apply mathematical concepts in a practical and contextualized way. The interdisciplinary approach highlighted the historical and cultural relevance of mathematics, while the use of manipulatives increased student engagement and understanding. Despite logistical challenges, such as the time needed to make the cubes and difficulties in handling materials, the project demonstrated the effectiveness of contextualized teaching methods, which connect theory and practice, making learning more meaningful and promoting the development of critical skills. and collaborative in students.
References
AUSUBEL, David. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, SP, v. 19, p. 21-22, jan./abr. 2002. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 set. 2024.
D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008. Acesso em: 26 de ago. 2024.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade-transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p
LORENZATO, Sergio Apparecido. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sergio Apparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas: Autores Associados, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Monique Marambaia dos Santos Souza , Marcelo Bezerra de Morais
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.