The Shadow of the Pyramid:

An Interdisciplinary Account of Thales' Theorem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8348

Keywords:

Mathematics Education;, Interdisciplinarity;, Vocational education;, Meaningful learning.

Abstract

This report describes how the Sombra da Pirâmide Project was developed in a State School of Professional Education in Ceará, with the aim of integrating Mathematics, History and Arts in the teaching of students in the first year of high school. Focused on Thales' Theorem and the similarity of triangles, the project involved the construction of a pyramid made of plaster cubes, allowing students to apply mathematical concepts in a practical and contextualized way. The interdisciplinary approach highlighted the historical and cultural relevance of mathematics, while the use of manipulatives increased student engagement and understanding. Despite logistical challenges, such as the time needed to make the cubes and difficulties in handling materials, the project demonstrated the effectiveness of contextualized teaching methods, which connect theory and practice, making learning more meaningful and promoting the development of critical skills. and collaborative in students.

Author Biographies

Monique Marambaia dos Santos Souza , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação​ em Ensino (POSENSINO - UERN/UFERSA/IFRN). Especialista em Educação a Distância - SENAC, Graduada em Licenciatura Plena em Matemática - UECE.  Professora efetiva da Rede Estadual de Educação do Estado do Ceara.

Marcelo Bezerra de Morais , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor e mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, professor da Faculdade de Educação (FE/UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UERN/IFRN/UFERSA).

References

AUSUBEL, David. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, SP, v. 19, p. 21-22, jan./abr. 2002. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 set. 2024.

D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008. Acesso em: 26 de ago. 2024.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade-transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p

LORENZATO, Sergio Apparecido. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sergio Apparecido (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

Published

20/12/2024

How to Cite

SOUZA , M. M. dos S. .; MORAIS , M. B. de. The Shadow of the Pyramid: : An Interdisciplinary Account of Thales’ Theorem. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8348. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8348. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade