The Pulse of the Curriculum in the Daily Life of Early Childhood Education:

Between Practices and Normatives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v5i1.8344

Keywords:

Curriculum;, Childhood Education;, Practices;, Teacher Training.

Abstract

Reflecting on the curriculum of and in Early Childhood Education, discussing concepts such as children and childhood, is essential in the face of a stage of Basic Education in the process of building its identity. This study, inspired by the book "O pulsar do cotidiano de uma escola da infância" (2020) by the sisters Ângeles Abelleira and Isabel Abelleira, aims to present a formative experience in the field of Early Childhood Education, while also giving visibility to the reflections of educators who work with babies and children on a daily basis. The methodological approach is qualitative and descriptive, based on autobiographical narrative and action research. The results indicate that the curriculum for and in Early Childhood Education constitutes the school's identity and must take into account children's experiences. They also point to the need for ongoing training for teachers so that everyday practice does not become meaningless.

Author Biographies

Maria Keila de Araújo Carneiro, Prefeitura Municipal de Sobral

Mestre em Educação e Ensino (MAIE/UECE); Especialista em Gestão Educacional (UVA) e em Educação Infantil e Alfabetização (UNINASSAU); Licenciada em Pedagogia (UVA); Professora efetiva do município de Sobral e atualmente Coordenadora Pedagógica do CEI Sérgio Barbosa.

Onária Socorro Barros Leitão, Prefeitura Municipal de Sobral

Especialista em Educação Inclusiva (UFC); Licenciada em Pedagogia (UVA); Professora efetiva do município de Sobral e atualmente Diretora do CEI Sérgio Barbosa.

Francisco Cartegiano de Araújo Nascimento, Membro do Grupo de Estudos Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem – G TERCOA / CNPq / UFC)

Mestre em Educação (PPGE/UFC); Especialista em Gestão da Educação Pública (UFJF); MBA em Administração Estratégica (Estácio de Sá); Licenciado em Pedagogia e Bacharel em Administração (UVA).

References

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Published

20/12/2024

How to Cite

CARNEIRO, M. K. de A. .; LEITÃO, O. S. B. .; NASCIMENTO, F. C. de A. . The Pulse of the Curriculum in the Daily Life of Early Childhood Education: : Between Practices and Normatives. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 5, n. 1, 2024. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v5i1.8344. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/8344. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade