Early Childhood Education and Human Rights in Ceará:

(in)visibilities in scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7911

Keywords:

Human Rights, Child education, Ceará, Child

Abstract

The study presented the desire to expand knowledge about the field of human rights and early childhood education in Ceará. Our methodological approach was based on the survey and analysis of productions inspired by the State of the Art. It aimed to identify how Human Rights are observed in early childhood education in the state of Ceará, as well as to analyze the academic production in the area, its characteristics and possible existing gaps. The qualitative, bibliographical study resulted in the predominance of potentialities in which human rights can and should be part of early childhood education, as well as persistent omissions in working with children, in addition to the need for extension of research in which children are like true protagonists. However, the research proposal indicates paths for human rights education in early childhood education, also revealing its contribution to strengthening research in the area.

Author Biographies

Cristiane Jurdênia de Farias, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Mestranda em Ensino e Formação Docente (PPGEF UNILAB-IFCE. Especialista em Gestão Escolar com ênfase em Supervisão Escolar- FSB.  Licenciada em Língua Portuguesa- UVA. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas: Educação, Diversidade e Docência (EDDocência).

Sinara Mota Neves de Almeida, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) em cursos de licenciatura e Pós-graduação Stricto Sensu. Coordenadora e Professora Permanente do Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente (PPGEF UNILAB-IFCE).

Fred André António, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Graduando do Curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Técnico Médio em Informática de Gestão pelo (IMAG-Uíge). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas: Educação, Diversidade e Docência (EDDocência).

References

Assembleia Geral da ONU. (1948). "Declaração Universal dos Direitos Humanos" (217 [III] A). Paris. Disponível em http://www.un.org/en/universal -declaration -human /emc/emc108.htmm: Acesso em: 01. Ago. 2023

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010.

CRAIDY, Maria Carmem. KAERCHER, Gládis Elise da Silva.(org.). Educação Infantil pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

SABÓIA, Railane Bento Vieira; MARTINS, Elcimar Simão. O estágio supervisionado no curso de pedagogia e as narrativas dos docentes: estado da questão. In Formação docente, gestão escolar e diversidade étnico-racial: diálogos diversos. Imprece, Fortaleza, 2022. P.1-27

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo. Cortez, 2ª edição 2011. P.55-67

SACAVINO, Susana. Conversando com Susana Sacavino. Outra educação, Rio de Janeiro, nª 176, p. 05-10, jan-mar, 2022.

CANDAU, Vera Maria. Educação: múltiplas questões em debate. Educação atual: tensões e buscas, Rio de Janeiro, N 177, p. 06-15, jan-mar, 2023

SACAVINO, Susana. CANDAU, Vera Maria. Educação: novas exigências em tempos de pandemia. Pandemia: que educação? Rio de Janeiro, N 169, p. 22-27, jan-mar, 2021

Published

13/11/2023

How to Cite

FARIAS, C. J. de .; ALMEIDA, S. M. N. de .; ANTÓNIO, F. A. . Early Childhood Education and Human Rights in Ceará: : (in)visibilities in scientific production. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7911. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7911. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade