Prevention and intervention of learning difficulties:

psychomotricity as a psychopedagogical intervention tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7910

Keywords:

Learning difficulties, Psychopedagogy, Psychomotricity, Prevention, Treatment

Abstract

This study addresses the potential causes of learning difficulties in students and underscores the relevance of Psychopedagogy and Psychomotricity as preventive and supportive approaches. From the above, the following question arises: how can Psychopedagogy and Psychomotricity, exercised together, work on issues related to prevention and assistance in the development of students with learning difficulties? As a general objective, it is discussed how Psychomotricity and Psychopedagogy can contribute to the practice of preventing and combating Learning Difficulties. As a methodology, a qualitative approach and a bibliographic character were adopted. In addition, the importance of psychomotricity and psychopedagogy for the development of students is highlighted, considering that the first one influences the entire educational and social path of students, and the second one has as one of its main focuses the fight against school failure, what differentiates it from the means used in schools.

Author Biographies

Agenor Sousa Silva Junior, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Teresina

Pós-graduando em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FACET). Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia (UESPI). Membro do Grupo de Estudos em Educação Inclusiva (GEEI).

 

Ianka da Silva Dantas, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Teresina

Pós-graduanda em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FACET). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (UESPI). Membro do Grupo de Estudos em Educação Inclusiva (GEEI).

Fabrícia Gomes da Silva Diniz, Universidade Estadual do Piauí

Professora da Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Mestrado em Educação (UECE). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (Faculdade Kurios). Especialista em Neurociência e Educação (Centro Universitário Celso Lisboa). Licenciada em Pedagogia (URCA). Líder do Grupo de Estudos em Educação Inclusiva (GEEI).

References

ABP. Associação Brasileira de Psicomotricidade. O que é psicomotricidade. s.d. Disponível em: https://psicomotricidade.com.br/sobre/o-que-e-psicomotricidade/. Acesso em: 14 de Maio de 2022.

ABPP. Associação Brasileira de Psicopedagogia. CÓDIGO DE ÉTICA DO PSICOPEDAGOGO. 2019. Disponível em: https://www.abpp.com.br/wp-content/uploads/2020/11/codigo_de_etica.pdf. Acesso em: 03 de Maio de 2023.

ALVES, F. PSICOMOTRICIDADE: corpo, ação e emoção. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.

ANJOS, E; DIAS, J. PSICOPEDAGOGIA: SUA HISTÓRIA, ORIGEM E CAMPO DE ATUAÇÃO. REVELA, Praia Grande, Ano VIII, Nº XVIII, Jul. 2015. Disponível em : http://fals.com.br/novofals/revela/ed18/elza_anjos.pdf. Acesso em: 20 de Jan. de 2023.

BARANCELLI, S; ALBRECHT, A. A IMPORTÂNCIA DO PSICOPEDAGOGO ESCOLAR. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicopedagogia) – Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, p. 15. 2022. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/bitstream/handle/1/1033/A%20import%c3%a2ncia%20do%20psicopedagogo%20escolar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 04 de Maio de 2023.

BRITES, L. Brincar é fundamental: como entender o neurodesenvolvimento e regatar a importância do brincar durante a primeira infância. São Paulo: Gente, 2020.

CARON, J. PSICOMOTRICIDADE: Um recurso envolvente na psicopedagogia para a aprendizagem. Revista de Educação do IDEAU, Getúlio Vargas, v.5, n.10, p. 1 – 17, Jan./Jun. 2010. Disponível em : https://www.caxias.ideau.com.br/wp-content/files_mf/190e12d4ab9d45042132db31f3a4f55c208_1.pdf. Acesso em: 03 de Mar. de 2023.

CORSOS, L; MEGGIATO, A. Quem são os alunos encaminhados para acompanhamento de dificuldades de aprendizagem? Revista psicopedagogia. São Paulo. Vol. 36, n. 109, p. 57-72, Jan./Abr. 2019. Disponível em : https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/195717/001093485.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 de Maio de 2023.

FERREIRA, R. A importância do conhecimento em psicomotricidade para os educadores em suas diversas áreas de atuação. In: SOARES, A. (org.). Tópicos especiais em ciências da saúde: teoria, métodos e práticas 4. Ponta Grossa: Aya, 2022, p. 365 – 383.

FONSECA, V. Psicomotricidade: uma visão pessoal. Construção Psicopedagógica, São Paulo, Vol. 18, n.17, pg. 42-52, Fev. 2010.

MANEIRA, F; GONÇALVES, E. A importância da Psicomotricidade na Educação Infantil. In. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12,. 2015, Curitiba. Anais eletrônicos [...] Curitiba: PUCPR, 2015. p. 16878 – 16892. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/15878_7339.pdf>. Acesso em: 2 de Jun. de 2022.

MORESI, E. (org.). Metodologia da Pesquisa. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2003.

NASCIMENTO, H; FIGUEIREDO, E; NASCIMENTO, E. do. Associação da psicopedagogia à psicomotricidade no processo de mitigação das dificuldades de aprendizagem. Revista Educação, Cultura e Sociedade, vol. 12, n. 1, p. 87 – 95, 25ª Edição, 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/10613. Acesso em: 26 de Maio de 2023.

PAULA, K; DIAS, M. A RELEVÂNCIA DA ATUAÇÃO DO PSICOPEDAGOGO NA ESCOLA. Revista Saúde e Educação, Coromandel, v. 7, n. 1, p. 68 - 84, Jan./Jun. 2022. Disponível em : https://ojs.fccvirtual.com.br/index.php/REVISTA-SAUDE/article/view/640/367. Acesso em: 03 de Mar. de 2023.

SILVA, R; SILVA, F. O psicopedagogo e as intervenções nas dificuldades de aprendizagem. Experiência – Revista Científica de Extensão, Santa Maria, v. 8, n. 02, p. 01-11, Jan/Dez. 2022.

SILVEIRA, D; CÓRDOVA, F. A PESQUISA CIENTÍFICA. In: GERHARDT, T; SILVEIRA, D. (org.). Métodos de Pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 33-44.

SIMÕES, E. As dificuldades de aprendizagem e a vulnerabilidade social. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 1, p.3037-3046, Jan. 2020. Disponível em : https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/6243. Acesso em: 25 de Maio de 2023.

THOMPSON, R. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. In: FERREIRA, C. (org.). Psicomotricidade da educação infantil à gerontologia: teoria e prática. 2. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020, p. 83 – 97.

Published

13/11/2023

How to Cite

SILVA JUNIOR, A. S. .; DANTAS, I. da S. .; DINIZ, F. G. da S. . Prevention and intervention of learning difficulties: : psychomotricity as a psychopedagogical intervention tool. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7910. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7910. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade