Trajectory of life and education:
(auto)biographical narrative of a pedagogy student
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7902Keywords:
(Auto)biographical research, Patchwork, Teacher Training, UniversityAbstract
This experience report originated from a discipline of the Pedagogy course at the Universidade Estadual Vale do Acaraú and aims to reflect, through an (auto)biographical narrative, the role of education in the construction of the subject's identity, through a critical-reflexive analysis of the trajectory of life. For this, a qualitative research was carried out, in an (auto)biographical approach. The investigative training device Colcha de Retalhos was used as a contribution to the construction of the (auto)biographical narrative. The theoretical basis was supported by Josso (2010), Berkenbrock-Rosito (2009), Passeggi (2011), among others. The results show that (auto)biographical narratives are legitimate ways of recording life stories, educational trajectories and teacher training processes.
References
BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May; SILVA, Maria Lucinalva. "Colcha de retalhos e narrativas autobiográficas: um olhar da psicanálise. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 2, n. 4, 2017.
BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May. Colcha de Retalhos: história de vida e imaginário na formação. Revista do Centro de Educação. Santa Maria, v. 34, n. 3, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
HOW TO MAKE AN AMERICAN QUILT. Direção: Jocelyn Moorhouse. Produção: Universal Pictures, Amblin Entertainment. Estados Unidos: Universal Studios, 1995. Netflix (117 min.)
JOSSO, Marie Christine. As figuras de formação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e pesquisa, v. 32, n. 2, p. 373- 383, 2006.
JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Natal, RN: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre (org.). Educação e experiência: narrativas em múltiplos contextos. 1. ed. Natal: EDUFRN, 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, p. 369-386, 2011.
SANTOS, Camila Alves; ASTIGARRAGA, Andrea Abreu. A invenção de si através da metodologia da colcha de retalhos como pesquisa formação na universidade. Revista Cocar, v. 18, n. 36, 2023.
SOUSA, Antonia Nilene Portela; ASTIGARRAGA, Andrea Abreu; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Itinerários de vida de Ofélia: professora gestora que defendeu a escola pública na ditadura civil-militar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dejane Oliveira de Menezes, Andrea Abreu Astigarraga
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.