Trajectory of life and education:

(auto)biographical narrative of a pedagogy student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7902

Keywords:

(Auto)biographical research, Patchwork, Teacher Training, University

Abstract

This experience report originated from a discipline of the Pedagogy course at the Universidade Estadual Vale do Acaraú and aims to reflect, through an (auto)biographical narrative, the role of education in the construction of the subject's identity, through a critical-reflexive analysis of the trajectory of life. For this, a qualitative research was carried out, in an (auto)biographical approach. The investigative training device Colcha de Retalhos was used as a contribution to the construction of the (auto)biographical narrative. The theoretical basis was supported by Josso (2010), Berkenbrock-Rosito (2009), Passeggi (2011), among others. The results show that (auto)biographical narratives are legitimate ways of recording life stories, educational trajectories and teacher training processes.

Author Biographies

Dejane Oliveira de Menezes, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduanda em Pedagogia, na Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA.

Andrea Abreu Astigarraga, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Pós-Doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Professora Associada da Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA.

References

BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May; SILVA, Maria Lucinalva. "Colcha de retalhos e narrativas autobiográficas: um olhar da psicanálise. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 2, n. 4, 2017.

BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May. Colcha de Retalhos: história de vida e imaginário na formação. Revista do Centro de Educação. Santa Maria, v. 34, n. 3, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HOW TO MAKE AN AMERICAN QUILT. Direção: Jocelyn Moorhouse. Produção: Universal Pictures, Amblin Entertainment. Estados Unidos: Universal Studios, 1995. Netflix (117 min.)

JOSSO, Marie Christine. As figuras de formação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e pesquisa, v. 32, n. 2, p. 373- 383, 2006.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Natal, RN: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre (org.). Educação e experiência: narrativas em múltiplos contextos. 1. ed. Natal: EDUFRN, 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, p. 369-386, 2011.

SANTOS, Camila Alves; ASTIGARRAGA, Andrea Abreu. A invenção de si através da metodologia da colcha de retalhos como pesquisa formação na universidade. Revista Cocar, v. 18, n. 36, 2023.

SOUSA, Antonia Nilene Portela; ASTIGARRAGA, Andrea Abreu; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Itinerários de vida de Ofélia: professora gestora que defendeu a escola pública na ditadura civil-militar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2019.

Published

13/11/2023

How to Cite

MENEZES, D. O. de .; ASTIGARRAGA, A. A. . Trajectory of life and education: : (auto)biographical narrative of a pedagogy student. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7902. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7902. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade