Anti-racist English class:

a reflection on Brazilian and North American Africanities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7897

Keywords:

Public school, English language, Antiracism

Abstract

The main objective of this experience report is to describe a proposal for a didactic sequence (DS). It is focused on English Language Teaching.  We intend to highlight Afro American and Brazil. It was applied in a municipal public school in Fortaleza-Brazil. Thus, to spark the relevance of this work, we point out that teaching of the English language in Brazil is mandatory. According to its legislation. On the other hand, it still remains a privilege. Hence, We understand that bringing this discussion is essential. Also we aim that Brazil is a multiethnic country. Additionally, we hook dialogue with other cultural manifestations such as: hip-hop, capoeira, samba de roda etc. Finally, as initial results, it was possible to perceive an opening of dialogue about the teaching of foreign languages and its relationship with minority ethnic productions in the USA and Brazil.

Author Biographies

Clauber Nascimento de Sousa, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal do Ceará (2015). Atualmente é Professor da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza.

José Olímpio Ferreira Neto, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Mestre em Ensino e Formação Docente - Programa de Pós-graduação Profissional em Ensino e Formação Docente Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) em associação com o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Professor de Ciências da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza.

References

ARAÚJO, Denise Lino de. O que é (e como faz) sequência didática?. Entrepalavras, Fortaleza, v.3, n.1, p. 322-334, 2013. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/148. Acesso em: 25 de mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 de jan.

CASSANY, Daniel. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona:

Anagrama, 2006.

Dolz, J., Noverraz, M., Schneuwly, B. Sequências didáticas para o oral e para o escrito: apresentação de um procedimento. In: Schneuwly, B., Dolz, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

Ferreira Neto, J. O. Práticas pedagógicas para Ciências da Natureza: buscando afrorreferências. Ensino em Perspectivas, v. 3, n.1 , 1–11, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948.

Ferreira Neto, J. O. O projeto A Capoeira na Escola: diálogos possíveis. Refise, Limoeiro do Norte, v. 3, n. 1, Edição Especial, p. 190-203, 2020. Disponível em: https://refise.ifce.edu.br/refise/article/view/82. Acesso em: 21 de mar.

JÚNIOR, Henrique Antunes Cunha. Africanidade, Afrodescendência e Educação. Educação em Debate, Fortaleza, v. 2, n. 42, 2001, p. 5-15. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/14604/3/2001_art_hcunhajr.pdf.

Acesso em: em: 13 mar. 2023.

ROJO, Roxane. BARBOSA, Jacqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SOUSA, Clauber Nascimento de. Uma experiência de ensino inovadora nas aulas

de inglês. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 3, n. 1, 2022.

Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8941. Acesso em: 20 ago. 2023.

Published

14/11/2023

How to Cite

NASCIMENTO DE SOUSA, C.; OLÍMPIO FERREIRA NETO, J. Anti-racist English class: : a reflection on Brazilian and North American Africanities. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7897. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7897. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade