The importance of democratic management in public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7886

Keywords:

School Institution, Democratic Management, Curricular Internship

Abstract

This work is the result of reflections and observations made in the Supervised Curricular Internship experienced in the degree course in Pedagogy in the component in Management and Pedagogical Coordination. It aims to reflect on the importance of management in the school and the action of the coordinator to strengthen the participation of all. The internship was held in two state schools, one of elementary education in the city of Nísia Floresta (A) and another of integrated high school in the city of Parnamirim (B) in Rio Grande do Norte. Thus, it is an exploratory research with participant observation and, for the construction of the research, participation in meetings and pedagogical planning was carried out. The theoretical contribution was based on the studies of Cury (2007), Souza (2009), Medeiros and Medeiros (2022).

Author Biography

Liliane Taise Tavares , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Letras - Universidade Potiguar (2014). Participou por dois anos do grupo PET de Literatura do Rio Grande do Norte. Graduanda em Pedagogia na UFRN.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_05.10.1988/CON1988.pdf

CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. RBPAE – v.23, n.3, p. 483-495, set./dez. 2007

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

MEDEIROS, M. E. de O. B.; MEDEIROS, A. M. S. de. Gestão escolar democrática e vulnerabilidade social. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e48747, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48747. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8747. Acesso em: 10 ago. 2023.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.25, n.3, p. 123-140, dez. 2009.

VEIGA, Ilma Passos da. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998. p.11-35.

Published

13/11/2023

How to Cite

TAISE TAVARES , L. The importance of democratic management in public schools. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7886. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7886. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade