The experience of the school project on cultural aspects of Jucás-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7885

Keywords:

Culture, Identity, Belonging

Abstract

Cultural and traditional aspects of Jucás-CE is the central theme of this research. The study reports the experience of a school project aimed at valuing cultural roots and their relevance to the identity constitution of the population of Juca. Its main objective is to understand the importance of culture for the identity affirmation of this people. Having as specific objectives, to reflect on the popular culture and the identity constitution of the people; map the main cultural manifestations of Jucás; cultivate the feeling of belonging to the place where one lives; and provide a space of visibility for the people who collaborate to sustain these traditions. Cascudo (1967) and Lobato (2019) supported the theoretical framework. The methodological path is based on the qualitative approach, with instrumentalization of field research, interviews, bibliographic and documentary analyses. As a result, we realized that knowing the culture of the place contributes in an essential way in the construction of the identity of a people.

Author Biographies

Ana Paula Moraes Santos Souza, Universidade Regional do Cariri

Mestranda em Educação (MPEDU/URCA). Especialista em Psicopedagogia (FIP) e Gestão Escolar (FLATED). Licenciada em Letras (URCA). Graduanda em Pedagogia (PARFOR/URCA). Professora Efetiva SEDUC/CE. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas: Didática, Docência e Educação (URCA/UFC) – GEPEDE.

Cicera Sineide Dantas Rodrigues, Universidade Regional do Cariri

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará- UECE. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará- UFC. Especialista em Gestão Escolar e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri-URCA. Professora Adjunta do Departamento de Educação da URCA/CE. Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação-MPEDU-URCA.  Investiga estudos relacionados à Didática e a formação de professores. Coordenadora do GEPEDE.

References

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p.20-28, jan./abr. 2002.

CASCUDO, Luís da Câmara. Folclore do Brasil. Rio de janeiro: Fundo de Cultura, 1967.

FRUTUOSO, Leoneide. Pensamentos. In: BANDEIRA, Antônio Marcos; FERNANDES, Maria de Lourdes (orgs). I Antologia Fortalezense: Fortalecendo laços. Arapiraca/Alagoas: Editora Performance, 2021, p. 131, 132.

GASTÃO, Manoel Márcio. Conceitos básicos em pesquisa. In NEVES, Eduardo Borba; DOMINGUES, Clayton Amaral. Manual de metodologia da pesquisa científica. Rio de Janeiro: EB/CEP, 2007.

LOBATO, Monteiro. Histórias de tia Nastácia. Jandira, SP: Ciranda Cultural, 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

OLIVEIRA, Ernando Cavalcante de. A Lei Maria da Penha. Edição 2022. Gráfica Jucás.

SARAMAGO, José. Viagem a Portugal. 3. ed. Companhia das Letras. São Paulo, 1997.

JUCÁS, CEARÁ: GUIA COMPLETO SOBRE A CIDADE. CIDADES DO MEU BRASIL. DISPONÍVEL EM TUDO O QUE VOCÊ PRECISA SABER SOBRE JUCÁS - CEARÁ (CIDADESDOMEUBRASIL.COM.BR), ACESSO EM 09/09/2022.

‘FÁBULAS da memória’: uma história da lenda. Library. Disponível em: Ernando: “É tanto que como eu conto na história (no livro), que a moça (1library.org), acesso em 09/09/2022.

A lenda do bicho do rio. O farol.com. Disponível em: https://o-farol-com.webnode.page/l/a-lenda-do-bicho-do-rio-jaguaribe-em-jucas/, acesso em 09/09/2022.

LOUVOR à padroeira de Jucás, Nossa Senhora do Carmo. Diário do Nordeste, 2015. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/regiao/louvor-a-padroeira-de-jucas-nossa-senhora-do-carmo-1.1332440, acesso em 09/09/2022.

“PATATIVA de Jucás”. Blog de Jucás, 2009. Disponível em: Blog de Jucás: "Patativa de Jucás" (jucas-ce.blogspot.com), acesso em 10/09/2022.

MAPAS. BLOG DE JUCÁS, 2001. Disponível em: Blog de Jucás: Mapas (jucas-ce.blogspot.com), acesso em 10/09/2022.

CAPOEIRA cadastro nacional. IPHAN, 2017. Disponível em: Portal da Capoeira (iphan.gov.br), acesso em 19/09/2022.

HISTÓRIA do município. Prefeitura Jucás. Disponível em: https://jucas.ce.gov.br/o-municipio/, acesso em 19/09/2022.

Published

13/11/2023

How to Cite

MORAES SANTOS SOUZA, A. P. .; DANTAS RODRIGUES, C. S. . The experience of the school project on cultural aspects of Jucás-CE. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7885. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7885. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade