Digital platform to promote scientific culture: the view of basic education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7366

Keywords:

Museu de Ciências; Educação não formal; Práticas educativas; Espaços científico-culturais.

Abstract

The promotion of scientific culture can be achieved through science museums, institutions that work for the dissemination of scientific information. This work aimed to identify the educational potential of a platform aimed at scientific, cultural and technological diffusion of the ABC region, in addition, the aim was to develop a collaborative virtual space in which it was possible to evaluate these spaces and provide activities to be developed by professors on visits with their classes. The development stages involved the survey of scientific and cultural spaces in the region, development of the initial version of the platform and evaluation of the potential of the initiative by teachers of basic education. The main characteristics pointed out by the participants were: access to activities already developed by other teachers, availability of the educational characteristics of each institution and the possibility of evaluating the support offered by the spaces.

Author Biography

Bruno Rafael Santos de Cerqueira, Universidade Federal do ABC

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos, Doutor em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Professor adjunto da Universidade Federal do ABC. 

References

Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 220 p.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994. 336 p.

CERQUEIRA, Bruno Rafael Santos de. O museu de Ciências como elemento da formação inicial de professores de biologia. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, p. 569-574, 2021. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15154. Acesso em: 25 ago. 2022.

JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista Em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 55-66, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20390/10860. Acesso em: 25 jul. 2022.

GOMES, Verenna Barbosa. Divulgação científica na formação inicial de professores de química. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Programa de mestrado profissional em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/12030/1/2012_VerennaBarbosaGomes.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.

GOUVÊA, G. A divulgação científica para crianças: o caso da Ciência Hoje das crianças. Tese (Doutorado em Ciências) - Programa de Pós-graduação em Educação, Gestão e Difusão em Biociências da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

GRANADO, António; MALHEIROS, José. Cultura científica em Portugal: Ferramentas para perceber o mundo e para aprender a mudá-lo. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos, 2015. 97 p.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 128 p.

MARANDINO, Martha. Interfaces na Relação Museu-Escola. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 8, n.1, p. 85-100, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6692. Aceso em: 21 jul. 2022.

SOUZA, Raquel Salazar Ribeiro e; DINIZ, Margareth. Diálogos entre educação, cidade e patrimônio: investigando produções científicas brasileiras. Educ. Form., [S. l.], v. 7, p. e6779, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/6779. Acesso em: 21 jul. 2022.

VOGT, Carlos. The spiral of scientific culture and cultural well-being: Brazil and Ibero-America. Public Understanding of Science, v. 1, p. 1-13, 2011. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0963662511420410. Acesso em: 30 jul. 2022.

Published

18/11/2022

How to Cite

CERQUEIRA, B. R. S. de . Digital platform to promote scientific culture: the view of basic education teachers. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7366. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7366. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência