Trajectories of two pedagogue teachers: training and teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7363

Keywords:

Biografia de professoras, Formação docente, Prática docente

Abstract

This article aims to know the trajectory of two pedagogue teachers of basic education in Fortaleza, with emphasis on training and perception of teaching practice. The study has a qualitative approach, of a biographical nature, and was developed during the course "History and Geography I - Early Childhood Education and Early Years", of the undergraduate course in Pedagogy at the State University of Ceará (UECE), taught by Professor Lia Machado Fiuza Fialho. The methodology used for data collection consisted of individual, semi-structured interviews, through Google Meet and WhatsApp. The analyzes point out the main characteristics of the aforementioned trajectories and perceptions of these subjects, paying attention to the recent context in which they are located, and reveal that both have significant memories of the school period. The research allowed us to know these anonymous teachers who contributed to the formation of their students and, consequently, to the history of education in Ceará, resisting a traditional educational model.

Author Biographies

Valney da Silva Delmiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Talita Moreira do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Tássia Fernandes Ferreira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação (UECE); Mestra em Educação Brasileira (UFC); Especialista em Direito Educacional e Gestão de Instituições Educacionais (UNINTER); Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (UVA); Pedagoga (UFC); Membro do Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (UECE).

References

BRASIL. Congresso Nacional. Lei 5.540 de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 03 dez. 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5540.htm. Acesso em: 14 set. 2022.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acesso em 14 set. 2022.

BURKE, P. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1992.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. Ed. – São Paulo: Cortez, 2013. – (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos/Coordenação Selma Garrido Pimenta).

DOSSE, F. O desafio biográfico: escrever uma vida. Trad. Gilson César Cardoso de Souza. São Paulo: EDUSP, 2015.

GOMES, V. F.; Entrevista I [jun. 2022]. Entrevistador: Valney da Silva Delmiro. Fortaleza, 2022.

GONDRA, J. G.; SCHUELER, A. Educação, Poder e Sociedade no Império Brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Alfragide, Portugal: McGraw-Hill, 1998.

LOPES, R. M.; Entrevista II [jun. 2022]. Entrevistadora: Talita Moreira do Nascimento. Fortaleza, 2022.

MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. 80 p.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal, Dom Quixote, 1997.

NUNES, C. Memória e história da educação: entre práticas e representações. In: BARBOSA, Raquel L. Leite (Org.) Formação de professores: desafios e perspectiva. São Paulo: Editora UNESP: 2003, p. 131 - 145.

SANTOS, L. M. M. O papel da família e dos pares na escolha profissional. Psicol. estud. v. 10 n. Maringá jan/abr. 2005.

SAVIANI, D. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

Published

28/11/2022

How to Cite

DELMIRO, V. da S. .; NASCIMENTO, T. M. do .; FERREIRA, T. F. . Trajectories of two pedagogue teachers: training and teaching practice. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7363. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7363. Acesso em: 6 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos