Literacy lettering: evidence of contributions of the programa de aprendizagem na idade certa – Maispaic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7360

Keywords:

Literatura Infantil, Letramento Literário, Leitura, Programa de Aprendizagem na Idade Certa.

Abstract

The study aimed to discuss literary literacy and to map the heap of the literary collection Prosa e Poesia do Programa de Aprendizagem na Idade -MAIS PAIC, in face of reflect on their contributions to the fortification of childhood literary culture. As a theoretical framework, it was anchored in Freire (1989); Soares (2003); Barthes (1979) to talk about reading and literary literacy. The research was characterized as qualitative, descriptive and bibliographic. The study revealed that the MAIS PAIC Program has become an important device for transformation and implementation of the culture of literary literacy through the countless actions of the Literature and Reader Education axis, among them, the Prose and Poetry Collection that over the last decade launched 175 authors from Ceará and published 213 works for children between 4 and 10 years old of school and distributed copies in Ceará territory.

Author Biography

Ana Maura Tavares dos Anjos , Prefeitura Municipal de Itapiúna

Professora, mestre e doutora em Educação. Pesquisadora, atua na Educação Básica e nos processos de formação continuada.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2010.

BARTHES, Roland, 1980. O rumor da língua. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Org.) Petrópolis, Vozes, 2007.

CEARÁ. LEI Nº15.921, de 15 de dezembro de 2015. Altera a redação do caput do Art.2º da Lei Nº 14.026, de 17 de dezembro de 2007. DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO SÉRIE 3 ANO VII Nº234 p.5-6, Fortaleza, 15 de dezembro de 2015.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: A leitura literária na escola. São Paulo: Global 2007.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

SEDUC. Secretaria de Educação do Estado. Eixo Literatura e Formação do Leitor. Ano [2008?] https://paic.seduc.ce.gov.br/index.php/o-paic/eixos-do-programa/eixo-deliteratura-infantil-e-formacao-de-leitores> Acesso em: 02/04/2020

Published

28/11/2022

How to Cite

ANJOS , A. M. T. dos . Literacy lettering: evidence of contributions of the programa de aprendizagem na idade certa – Maispaic. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7360. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7360. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos