Pedagogy course: mathematics in elementary school I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7354

Keywords:

Matemática, Ensino Fundamental, Jogos.

Abstract

Mathematical knowledge is fundamental in our daily lives, so the need for this knowledge to be worked from an early age in Early Childhood Education, in a creative and playful way. Thus, this research aims to present a study carried out in the Mathematics discipline in the early years of Elementary School I, of the EaD Pedagogy course, in a public university. The methodology used is based on qualitative research and bibliographic study. The playfulness in mathematics is dynamic, and makes children participate more interactively in the proposed activities, helping to build mathematical thinking, and the various forms of learning that mathematics proposes. Early Childhood Education is the basis of education, in a continuous process of formation, where the teacher, forms the student, as he is also formed, in a continuous process of learning.

Author Biography

Hugo de Melo-Rodrigues , Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorado e Mestrado em Educação (Universidade Estadual do Ceará - UECE). Licenciado em História (Faculdade de Formação de Professores de Serra Talhada - PE.). Licenciado em Teatro (Universidade Regional do Cariri - URCA). Licenciando em Pedagogia (Universidade Estadual do Ceará – UECE).

References

ALMEIDA, Girliane Castro de; BARGUIL, Paulo Meireles. O conhecimento lógico-matemático e a Educação Infantil. Caminhos da Educação: questões, debates e experiências. Curitiba: CRV, 2016, p. 201-208. Disponível em: https://ledum.ufc.br/arquivos/produtos/capitulos/Conhecimento_LogicoMatematico_Educacao_Infantil.pdf. Acesso em: 02 set. 2022.

CEARÁ. Documento Curricular Referencial do Ceará: Versão Lançamento Virtual (Provisória). Fortaleza: SEDUC, 2018.

Fialho, L. M. F., & Sousa, F. G. A. de. (2021). A formação do pedagogo em reflexão. Plurais Revista Multidisciplinar, 6(3), 171-186.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3ª Ed. Rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

REAME, Eliane et. al. Matemática no dia a dia da Educação Infantil: rodas, cantos, brincadeiras e histórias. São Pulo: Livraria Saraiva, 2012.

SOARES, Afonsina Maria Correia.; PONTES, Maria Gilvanise de Oliveira.; MORENO, Maria Ivonisa Alencar. Matemática I na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. FORTALEZA: UECE, 2018.

Published

28/11/2022

How to Cite

MELO-RODRIGUES , H. de . Pedagogy course: mathematics in elementary school I. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 3, n. 1, 2022. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v3i1.7354. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7354. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos