Pedagogy course: mathematics in elementary school I
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7354Keywords:
Matemática, Ensino Fundamental, Jogos.Abstract
Mathematical knowledge is fundamental in our daily lives, so the need for this knowledge to be worked from an early age in Early Childhood Education, in a creative and playful way. Thus, this research aims to present a study carried out in the Mathematics discipline in the early years of Elementary School I, of the EaD Pedagogy course, in a public university. The methodology used is based on qualitative research and bibliographic study. The playfulness in mathematics is dynamic, and makes children participate more interactively in the proposed activities, helping to build mathematical thinking, and the various forms of learning that mathematics proposes. Early Childhood Education is the basis of education, in a continuous process of formation, where the teacher, forms the student, as he is also formed, in a continuous process of learning.
References
ALMEIDA, Girliane Castro de; BARGUIL, Paulo Meireles. O conhecimento lógico-matemático e a Educação Infantil. Caminhos da Educação: questões, debates e experiências. Curitiba: CRV, 2016, p. 201-208. Disponível em: https://ledum.ufc.br/arquivos/produtos/capitulos/Conhecimento_LogicoMatematico_Educacao_Infantil.pdf. Acesso em: 02 set. 2022.
CEARÁ. Documento Curricular Referencial do Ceará: Versão Lançamento Virtual (Provisória). Fortaleza: SEDUC, 2018.
Fialho, L. M. F., & Sousa, F. G. A. de. (2021). A formação do pedagogo em reflexão. Plurais Revista Multidisciplinar, 6(3), 171-186.
LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3ª Ed. Rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
REAME, Eliane et. al. Matemática no dia a dia da Educação Infantil: rodas, cantos, brincadeiras e histórias. São Pulo: Livraria Saraiva, 2012.
SOARES, Afonsina Maria Correia.; PONTES, Maria Gilvanise de Oliveira.; MORENO, Maria Ivonisa Alencar. Matemática I na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. FORTALEZA: UECE, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hugo de Melo-Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.