Leylane Magda Couto Pinto: Biographical Memoirs to the Formative and Professional Path of a Pedagogue in Fortaleza - Ceará (1986- 2016)
DOI:
https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7349Keywords:
Nova História Cultural, Estudo Biográfico, Biografia de Educadoras, Educação de Mulheres, História da Educação do Ceará.Abstract
The present work is a biographical study about the teacher Leilany Madga Couto Pinto, her educational and professional trajectory, going through her life path, human, student and teacher training, and experiences in various educational institutions, until the present, where she works in a school of the private network in Fortaleza, Ceará. The theoretical framework is guided by the precepts of the New Cultural History (Hunt, 1989). The research is biographical, anchored in micro-history (DOSSE, 2015) and qualitative approach (FLICK, 2009). It was carried out through an interview, transcribed and textualized, using the methodology of oral history (ALBERTI, 2004). The work aims to understand stages and contexts applied in the educational context of the Ceará education network, at different times and forms of organization, in the proposed time frame, intertwining the experiences of a teacher from the private education network with the history of education in the city of Fortaleza. The results obtained indicate that the teacher, even tired, continues to work in teaching.
References
ALBERTI, V. Manual de História Oral. Rio de Janeiro, FGV, 2004.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: Temp132 (camara.leg.br) . Acesso em: 19 set. 2022.
CARVALHO, S. O. C.; FIALHO, L. M. F.; LIMA, A. M. DA S. Irmã Maria Montenegro como gestora escolar: da escolarização elitista à educação dos pobres no Ceará (1969-1987). Acta Scientiarum Education, v. 43, n. 1, p. e55406, 29 nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/55406.
DOSSE, François. O Desafio Biográfico: escrever uma vida. Tradução Gilson. César Cardoso de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.
FARIAS, Airton de. História do Ceará. 7º edição. rev. e ampl. Fortaleza: Armazém da Cultura, 2015.
FIALHO, L. M. F.; BRANDENBURG, C.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. Hilda Agnes Hübner Flores: história da educação de uma interiorana descendente de boêmios (1939-1955). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 30, n. 63, p. 207-222, 29 set. 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10966
FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; SANTOS, F. M. B. dos; PEREIRA, A. S. M. Formação profissional da educadora Maria Lília Imbiriba Sousa Colares. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 392-415, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9387. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9387. Acesso em: 16 dez. 2021.
FIALHO, L. M. F.; FREIRE, V. C. C. Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cadernos de História da Educação, v. 17, p. 343, 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/43290 Acesso em: 29 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; LIMA, A. M. S.; QUEIROZ, Z. F. Biografia de Aída Balaio: prestígio social de uma educadora negra. Educação Unisinos, v. 23, p. 48-67, 2019. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.231.04 Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; QUEIROZ, Z. F. Maria Neli Sobreira: história e memória da educação em Juazeiro do Norte. Educar em Revista, v. 34, p. 67-84, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40602018000400067&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; SA, E. C. V. Educadora Henriqueta Galeno: a biografia de uma literata e feminista (1887- 1964). História da Educação, v. 22, p. 169-188, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/75182 Acesso em: 29 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; SANTOS, H. F.; FREIRE, V. C. C. Biografia da Professora Raquel Dias Araújo: um olhar sobre a docência universitária e a militância política. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/20562/12765 Acesso em: 29 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; NASCIMENTO, L. B. S. Biografia da educadora Josete Sales: reflexos da formação de professoras no Ceará. Roteiro, v. 45, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23790 Acesso em: 29 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; SOUSA, N. M. C.; DIAZ, J. M. H. Rosa Maria Barros Ribeiro: memórias da trajetória formativa para docência. Revista Cocar, v. 8, p. 371-387, 2020. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3083 Acesso em: 29 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F; CARVALHO, S. O. C. História e memória do percurso educativo de Célia Goiana. Série-Estudos, Campo Grande, v. 22, p. 137-157, 2017. Disponível em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/992 Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; NASCIMENTO, L. B. S. Memórias de Maria Helena da Silva: licenciatura em Pedagogia em tempos de ditadura (1966-1970). Cadernos de Pesquisa, v. 28, p. 335, 2021. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14922 Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, L. M. F.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. Maria Zelma de Araújo Madeira: memórias de formação e resistências da docente universitária negra. Revista Diálogo Educacional, v. 20, p. 775-796, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26441 Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, L.M. F.; SOUSA, F. G. A. de. Irmã Elisabeth Silveira e a educação feminina no Colégio da Imaculada Conceição, Fortaleza-CE. Revista Diálogo Educacional, v. 21, p. 191-316, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/27388. Acesso em: 28 abr. 2021.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; BRAGA JUNIOR, Victor Ricardo De Sousa; MONTE, Raylane Sales; BRANDENBURG, Cristine. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505. Acesso em: 16 dez. 2021.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; CARVALHO, Scarlett O’hara Costa; NASCIMENTO, Lorena Brenda Santos memórias de Maria Helena da Silva: licenciatura em Pedagogia em tempos de ditadura (1966-1970). Cadernos de Pesquisa, v. 28, p. 335, 2021. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14922. Acesso em: 16 dez. 2021.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; COSTA, Maria Aparecida Alves da; LEITE, Hugo de Oliveira. Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga: trajetória educativa e formação para a docência (1970-2015). Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 31, n. 01, p. 203–227, 2022. DOI: 10.14295/momento.v31i01.13775. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13775. Acesso em: 16 dez. 2021.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; HERNÁNDEZ DÍAZ, José María; FREIRE, Vitória Cherida Costa. História da Educação na biografia da transexual José Honorato Batista Neta. Foro de Educación, v. 19, n. 2, p. 289-293, dez. 2021. Disponível em: https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/796. Acesso em: 16 dez. 2021.
FLICK.U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. São Paulo: Artmed, 2009.
HAHNER. June E. Escolas mistas, escolas normais: a coesão e a feminização do magistério no século XIX. Estudos Feministas, Florianópolis, 19(2): 336, maio-agosto/2011.
HUNT, LYNN. A Nova História Cultural. Tradução: Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: editora Martins Fontes, 1989.
LE GOFF, J. A História nova. In: NOVAIS, F; SILVA, R.F. da (org). Nova História em Perspectiva. São Paulo: Cosac & Naify, 2011. (original: 1978).
LOPES, T. M. R.; SOUSA, F. G. A.; FIALHO, L. M. F. Maria Zuíla e Silva Morais: Pioneirismo e protagonismo na fundação da Apae de Juazeiro. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, v. 9, p. 89-108, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/35197. Acesso em: 29 abr. 2021.
MENDES, M. C. F.; COSTA, M. A. A.; BRANDENBURG, C.; FIALHO, L. M. F. Iolanda dos Santos Mendonça: a participação das mulheres em movimentos indígenas (1970-2000). Cambios y Permanencias, v. 11, p. 828-853, 2020. Disponível em: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11094. Acesso em: 29 abr. 2021.
MENDES, M. C. F.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, v. 19, p. 527-550, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24959/23519. Acesso em: 28 abr. 2021.
OLIVEIRA, Adriana Nogueira de; SOUSA, Francisca Genifer Andrade; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Protagonismo de Ana Carolina Costa Pereira no campo da educação matemática. Revista Cocar, v. 15, n. 33, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4912. Acesso em: 16 dez. 2021.
OLIVEIRA, Jacqueline Holanda Tomaz de. História da Educação no Ceará: A reforma de 1922 e o escolanovismo. Congresso Nacional de Educação. EDUCERE, 2013. Acesso em: 19 set. 2022. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8039_6411.pdf
PEREIRA, A. S. M.; SOUSA, A. C. B. de.; FIALHO, L. M. F. Helena Potiguara: biografia da educadora indígena (1954-2009). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp.3, p. 1386–1403, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16iesp.3.15288. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15288. Acesso em: 16 dez. 2021.
PINTO, LEYLANE MAGDA COUTO. Entrevista concedida à pesquisadora. Dia 23 de maio de 2022.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
XAVIER, Antônio Roberto; FIALHO, Lia Machado Fiuza; VASCONCELOS, José Gerardo (Orgs). História, Memória e Educação: aspectos conceituais e teórico-epistemológicos. Fortaleza: EdUECE, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Luiza Galeno dos Santos, Ana Carolina Braga de Sousa, Lia Machado Fiúza Fialho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A Revista Educação, Pesquisa e Inclusão não cobra taxas para submissão, avaliação e publicação
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComerdial-CompartilharIgual 4.0 Internacional, permitindo compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes, desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte, reconhecendo a autoria e a publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão para distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.