To overcome the Anthropocene:

environmental education based on indigenous food culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7914

Keywords:

Indian food culture, Environmental Education, Anthropocene, Taba of Anacé

Abstract

The impacts arising from different food cultures on the planet's climate is a thematic track through several areas of knowledge. In Education, the discussion is in full development. Thus, the objective of this article is to highlight the contributions arising from the indigenous food culture for Environmental Education with a view to overcoming the new geological period that is being called the Anthropocene. Our basic idea is that facing Climate Change will only be successful when the materialist concept of Nature, proposed by the anthropocentric paradigm of modern science, is replaced by the indigenous maternal conception of Earth. Therefore, the indigenous food culture is presented as a viable alternative to resume the affective dimension of the ancestral relationship between human beings and Nature. The research, still in its initial phase, consisted of a review of the literature specialized in the aforementioned themes and fieldwork in the Taba dos Anacé indigenous reserve.

Author Biographies

Filipe Pinheiro Rodrigues, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Educação Brasileira (UFC). Professor efetivo da rede pública de Ensino Estadual do Ceará. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnicidade (GEPE-UECE) e do Grupo de Estudos sobre Educação Ambiental Dialógica (GEAD-UFC).

Hermano Moura Campos, Secretaria de Educação do Ceará

Mestre em Educação pela UFC (2018). Especialista em Ensino de História pela UECE (2013). Licenciado em História pela UFC (2005). Suas áreas de interesse atualmente são: em história e educação, com ênfase em professores e instituições escolares rurais.

References

ALMEIDA FILHO, N.; AZEVEDO, L. L. T.. Segurança alimentar e nutricional na América do Sul e BRICS: avanços e “nuvens” no horizonte. Economia e Sociedade (UNICAMP), v. 28, p. 717-739, 2019.

ARTAXO, Paulo. Uma nova era geológica em nosso planeta: o Antropoceno?. Revista USP , v. 1, p. 13-24, 2014.

BOTELHO, Tiago Resende . A soberania alimentar como luta decolonial e territorial. REVISTA CULTURAS JURÍDICAS , v. 8, p. 1, 2021.

BRAGA, Vivian. Cultura Alimentar: contribuições da antropologia da alimentação. Saúde em Revista, Piracicaba, 2004.

CHAKRABARTY, Dipesh. O clima da história: quatro teses. Sopro, n. 91, p. 4-22, 2013.

ELHACHAM, E., Ben-Uri, L., Grozovski, J. et al. Global human-made mass exceeds all living biomass. Nature 588, 442–444, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s41586-020-3010-5. Acesso em 07.10.2023.

FAO. Declaração de Roma Sobre a Segurança Alimentar Mundial e Plano de Ação da Cimeira Mundial da Alimentação. 1996. Disponível em:

http://www.fao.org/docrep/003/W3613P/W3613P00.htm. Acesso em 10.07.2015

HISTÓRIA DO POVO ANACÉ. Fortaleza. Edição 01, vol.1, 2022.

IPCC - INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Aquecimento global de 1,5°C. Tradução de Mariane Arantes Rocha de Oliveira. Brasília, DF: MCTIC, 2019. Disponível em:/www.ipcc.ch/site/assets/ uploads/2019/07/SPM-Portuguese-version.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.

LATOUR, B. Para distinguir amigos e inimigos no tempo do Antropoceno. Revista De Antropologia, 57(1), 11-31, 2014.

LUI, Gabriel Henrique; MOLINA, Silvia Maria Guerra. OCUPAÇÃO HUMANA E TRANSFORMAÇÃO DAS PAISAGENS NA AMAZÔNIA BRASILEIRA. Amazônica - Revista de Antropologia, [S.l.], v. 1, n. 1, abr. 2016. ISSN 2176-0675. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/156>. Acesso em: 12 ago. 2023. doi:http://dx.doi.org/10.18542/amazonica.v1i1.156.

MCMICHAEL, P. Regimes alimentares e questões agrárias. São Paulo: Editora Unesp, 2016.

NÓBREGA, L.N. O povo indígena e o Complexo Industrial e Portuário Pecém, no Ceará: desenvolvimento e resistências no contexto da barbárie por vir. Revista de Ciências Sociais - Fortaleza, v. 51, n. 2, 2020.

OLIVEIRA, João Pacheco (org.). A viagem da volta: etnicidade, política e reelaboração cultural no nordeste indígena. Rio de Janeiro: Contra Capa, 1999.

OLIVEIRA VALERIO, Valmir Jose de. "Entre a seguranca e a soberania alimentar: por uma abordagem critica da producao e distribuicao de alimentos." Retratos de Assentamentos, vol. 22, no. 1, Jan.-June 2019, pp. 32+. Gale OneFile: Informe Académico, link.gale.com/apps/doc/A678606559/IFME?u=anon~ede85af2&sid= googleScholar&xid=692606bd. Accessed 7 Oct. 2023.

TOLEDO, Victor. BARRERA-BASSOLS, Narciso. A etnoecologia: uma ciência pós-normal que estuda as sabedorias tradicionais. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 20, p. 31-45, jul./dez. 2009.

WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

WALSH, Catherine.. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: In-surgir, re-existir e re-viver. In V. M. Candau, Educação intercultural na América Latina: Entre concepções, tensões e propostas (pp. 12- 42). Rio de Janeiro: 7 letras. 2009.

WALSH, C., Oliveira, L. F., & Candau, V. M. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, 26(83), 2018.

Published

13/11/2023

How to Cite

RODRIGUES, F. P. .; CAMPOS, H. M. . To overcome the Anthropocene: : environmental education based on indigenous food culture. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7914. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7914. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade