Art and childhood:

a dialogue about multiple languages in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v4i1.7909

Keywords:

Early Childhood Education, Multiple Languages, Art

Abstract

This article presents a dialogue between multiple languages and art in the daily life of Early Childhood Education. It aimed to provide and validate the protagonism of children, through different forms of expression. The experiences reported in the text were carried out in a community nursery located in the municipality of Caucaia/CE, with two groups, one formed by 1-year-old babies and the other with 3-year-old children. The methodology consisted of a qualitative approach, based on a narrative literature review using the following authors as a reference: Barbieri (2012), Edward; Gandini; Forman (2016), Brazil (1998), Caucaia (2022), Friedmann (2020), Costa (2022), Cunha; Carvalho (2017), Bueno (2018). Considering the child as a being who can express himself in different ways, art came as the means that enabled us to perceive and experience these multiple languages.

Author Biographies

Tatiânia Lima da Costa, Prefeitura Municipal de Caucaia

Mestranda em Ciências da Educação, Especialista em Arte-Educação e Cultura popular, Pedagoga, Professora Efetiva da Rede Municipal de Caucaia-CE lotada na Educação Infantil, participante do Grupo de Estudos Crisálida: Arte e Educação em (trans) formação, vinculado a FACED/UFC.

Cintia da Silva Soares, Prefeitura Municipal de Caucaia

Graduada em Pedagogia e Geografia Licenciatura Plena, Especialista em Arte-Educação e cultura popular, Especializanda em Educação Infantil e em Neuropsicopedagogia Clinica e Institucional, Mestranda em Ciências da Educação, Professora Efetiva da Rede Municipal de Caucaia-CE lotada na Educação Infantil.

Andréa da Silva Paiva Pessoa, Prefeitura Municipal de Caucaia

Mestranda em Ciências da Educação e Políticas Educativas, pós-graduação em psicopedagogia, especialista em Educação Infantil e graduada em Pedagogia. Professora da Educação Básica do município de Caucaia-CE. 

References

BABIERI, S. Interações: onde está a arte na infância? São Paulo: Blucher, 2012 (Coleção InterAções).

BARBIERI, S. Território da invenção: ateliê em movimento. 1 ed. São Paulo: Jujuba, 2021.

BUENO, M. C. No chão da escola: por uma infância que voa. Cachoeira Paulista, SP: Editora Passarinho, 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Editora do Brasil.

BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil – v.l. 3 – Conhecimento de Mundo. Brasília: Ministério da Educação e Cultura / Secretaria de Ensino Fundamental, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASILEIRO, A.M.M. Como produzir textos acadêmicos e científicos. 1. Ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022.

CAUCAIA, Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia. Proposta Curricular de Caucaia, Educação Infantil. Prefeitura de Caucaia: Caucaia, 2020. Disponível em: https://www.smecaucaia.com.br/downloads/

CAUCAIA, Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia. Projeto Linguagens Artísticas e Expressivas no cotidiano da infância. Prefeitura de Caucaia: Caucaia, 2023. Disponível em: https://www.smecaucaia.com.br/downloads/

CAUCAIA, Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia. Diretrizes Curriculares Municipais para a Educação Infantil. Prefeitura de Caucaia: Caucaia, 2022. Disponível em: https://www.smecaucaia.com.br/downloads/

COSTA, A. S. DA. Ah! Bruta flor do querer: arte, ludicidade e estética na formação discente e docente. Curitiba: CRV, 2022.

CUNHA, R. V. DA; CARVALHO, R. S. DE. (org). Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando. 1 ed. Porto Alegre: Mediações, 2017.

DAVIM; JULIANA do A. C.; SANTOS, MARIA E. S. dos S. Para além do ensino: percepção das contribuições das Múltiplas linguagens da arte na Educação Infantil. VIII Congresso Nacional de Educação (CONEDU, 2022). Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_COMPLETO_EV174_MD1_ID17888_TB4739_14112022213228.pdf. Acesso 12.08.2023.

DIAS, João Valdir. BNCC: Educação Infantil. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 8, n. 1, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/isabe/Downloads/1474-Texto%20do%20Artigo-3785-1-10-20191211%20(1).pdf. Acesso em: 11.08.2023.

EDWARD, C; GANDINI, L; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

FRIEDMANN, A. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. 1 ed. – São Paulo: Pandas Books, 2020.

KRAMER, Sonia; ROCHA, Eloisa Candal. Educação infantil: Enfoques em diálogo. Papirus Editora, 2022.

SILVA, K. G. S. da .; Santos, N. L. C. Dos .; Silva, F. T. De S. .; Sousa, S. G. N. De .; Nascimento, C. D. Do et al. Affectivity as a methodological practice in children’s education: A narrative review. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 4, p. e36410414053, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i4.14053. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14053. Acesso em: 12.08.2023.

SOUZA, L. C. L. Múltiplas linguagens das crianças, dos docentes e de uma pedagogia da educação infantil. Colóquios - Geplage - PPGED - CNPq,, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.anaiscpge.ufscar.br/index.php/CPGE/article/view/823. Acesso em: 12.08.2023.

Published

13/11/2023

How to Cite

COSTA, T. L. da .; SOARES, C. da S. .; PESSOA, A. da S. P. . Art and childhood: : a dialogue about multiple languages in early childhood education. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S. l.], v. 4, n. 1, 2023. DOI: 10.18227/2675-3294repi.v4i1.7909. Disponível em: http://revista.ufrr.br/repi/article/view/7909. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Interculturalidade