Biochemical for health students: importance and teaching alternatives

Authors

  • Aurenice A. D. Mercês Programa de Pós-graduação em Biologia Aplicada à Saúde. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil.
  • Jackeline C. Maciel Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde (PROCISA). Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, Roraima, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18227/hd.v2i2.7507

Keywords:

Biochemistry, teaching-learning, teaching practice

Abstract

Introduction: The study of biochemistry involves complex and abstract subjects, which often makes it difficult for students to appreciate their contents. In this way, the students feel disinterested and fail to visualize the importance of this discipline that is essential for the understanding of metabolic disorders and interpretation of laboratory and clinical exams. Objective: Search for information in the scientific literature about difficulties and alternatives in biochemistry teaching to health students. Methods: This is an exploratory-descriptive research based on the analysis of scientific articles published in Portuguese and English language in the period from 2008 to 2018, guided by the question "How do basic science teaching (biochemistry) for students in science health is currently carried out and what are its objectives, alternative methods and results? ", using the descriptors: education in biochemistry, education in basic sciences, health area and teaching practice. Development: The discipline of biochemistry is considered to be difficult for students to learn due to its complexity and large amount of subjects. The lack of prior knowledge of some concepts of biochemistry hinder performance in college and also the omission and passivity of some teachers influence in this scenario. Multi-mediatic materials and the project based learning make the students more active in the classroom, so they are promising alternatives to increase the interest and importance of teaching and learning biochemistry. Conclusion: The greatest challenge of teaching biochemistry is to approach the basic knowledge for the different health courses linking the construction of knowledge with professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, M.A.C.; AMORIM, A.H.C.; ROCHA, J.R.C.F.; SILVEIRA, L.M.F.G.; NERI, D.F.M. Bioquímica como sinônimo de ensino, pesquisa e extensão: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, p. 137-142, 2012.

ALCÂNTARA, N.R.; MORAES-FILHO, A.V. Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 13, p. 54- 72, 2015.

ALMEIDA, D.J.; DEMARIO, R.; BARROSO, G. Das enzimas à análise sensorial: relato de aula prática interdisciplinar. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 12, p. 55-70, 2014.

AMABIS, J.M.; MARTHO, G.R. Biologia das células. São Paulo. Ed.: Moderna, 2010. v. 1.

COSTA, F.J.; SANTOS, N.S.; CHAVES, A.C.L. Avaliação preliminar das Leituras complementares presentes nos livros didáticos de Bioquímica. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de Novembro de 2013.

DIAS, G.; OLIVEIRA, F.S.; PASCUTTI, P.G.; BIANCONI, M.L. Desenvolvimento de ferramentas multimidiáticas para o ensino de bioquímica. Revista Práxis, v. 9, p. 25- 30, 2013.

FARDILHA, M.; SCHRADER, M.; DA CRUZ E SILVA, O. A. B.; DA CRUZ E SILVA, E.F. Understanding fatty acid metabolism through an active learning approach. Biochemistry and Molecular Biology Education, v. 38, p. 65-69, 2010.

FARKUH, L.; PEREIRA-LEITE, C. Bioquim4x: um jogo didático para rever conceitos de bioquímica. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 12, p. 37-54, 2014.

FIGUEREDO, R. C. CELESTINO, K. A. A.; MORAES, C. R. F.; FIGUEIREDO, I. I. S. Desafios e perspectivas na educação permanente em saúde desenvolvida na atenção primária: uma revisão bibliográfica. Revista Científica do ITPAC, v. 7, n. 8, Pub. 8, Outubro 2014.

GARCÊS, B.P.; SANTOS, K.O.; OLIVEIRA, C.A. Aprendizagem baseada em projetos no ensino de bioquímica metabólica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, p. 527-534, 2018.

GARRIDO, R.G.; ARAÚJO, F.O.; OLIVEIRA, T.H.; GARRIDO, F.S.R.G. O lugar da bioquímica no processo de cuidar: visão de graduandos em enfermagem. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, Artigo C, p. C1-C6, 2010.

HARTFIELD, P.J. Reinforcing constructivist teaching in advanced level biochemistry through the introduction of case-based learning activities. Journal of Learning Design, v. 3, p. 20-31, 2010.

IANO, F.G.; ALMEIDA, A.S.; BUZALAF, M.A.R.; OLIVEIRA, R.C. Perfil dos alunos de graduação envolvidos em projetos de iniciação científica na área de bioquímica no período de 2006-2008. Revista da ABENO, v. 9, p. 44-49, 2009.

MARINHO, M.M.; CASTRO, R.R.; MARINHO, E.S. Metodologia de ensino em bioquímica: uso de dispositivos móveis para a análise de estruturas de lectinas. Revista Expressão Católica, v. 3, p. 73-79, 2014.

MATTA, L.D.M.; SODRÉ NETO, L. Ensino de bioquímica e formação docente: propostas de projetos voltados para o ensino básico, desenvolvidos por estudantes de licenciatura. Química Nova na Escola, v. 38, p. 224-229, 2016.

MICHAELSEN, L.; SWEET, M. Fundamental principles and practices of team-based learning [internet]. 2008. Disponível em: <https://www.med.illinois.edu/FacultyDev/TBL/Readings/SupplementalReadingONTBL.pdf>. Acesso em 01/08/2018.

NAIR, S.P.; SHAH, T.; SETH, S.; PANDIT, N.; SHAH, G.V. Case based learning: a method for better understanding of biochemistry in medical students. Journal of Clinical and Diagnostic Research, v. 7, p. 1576-1578, 2013.

LIVEIRA, F.S.; LACERDA, C.D.; OLIVEIRA, P.S.; COELHO, A.A.; BIANCONI, M.L. Um jogo de construção para o aprendizado colaborativo de glicólise e gliconeogênese. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 13, p. 46-57, 2015.

PINHEIRO, T.D.L.; SILVA, J.A.; SOUZA, P.R.M.; NASCIMENTO, M.M. OLIVEIRA, H.D. Ensino de bioquímica para acadêmicos de fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, Artigo C, p. C1-C11, 2009.

SABINO, G.; AMARAL, F.C.; SABINO, C.V.S.; KATTAH, L.R. Proposta de uma metodologia para o ensino da estrutura e função das proteínas na disciplina bioquímica. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, Artigo E, p. X1-X19, 2009.

SCATIGNO, A.C.; TORRES, B.B. Diagnósticos e intervenções no Ensino de Bioquímica. Journal of Biochemistry Education, v. 24, p. 29-51, 2016.

SCHIMIDT, D.B.; HEGGENDORNN, L.H.; PEREIRA, H.S.; VIEIRA, V.; AGUIAR-ALVES, F. Mapas conceituais no ensino de bioquímica, uma integração entre os conceitos científicos. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 12, p. 7-23, 2014.

TOMELIN, K.N.; DIAS, A.P.L.; SANCHEZ, C.N.M.; PERES, J. Educação inclusiva no ensino superior: desafios e experiências de um núcleo de apoio discente e docente. Revista Psicopedagogia, v. 35, p. 94-103, 2018.

ZENI, A.L.B. Conhecimento prévio para a disciplina de bioquímica em cursos da área da saúde da universidade regional de blumenau-sc. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, Artigo B, p. B1-B14, 2010.

Published

06/12/2018

How to Cite

Mercês, A. A. D. . ., & Maciel, J. C. . (2018). Biochemical for health students: importance and teaching alternatives. Health & Diversity Journal, 2(2), 52–56. https://doi.org/10.18227/hd.v2i2.7507

Issue

Section

Articles