PROPOSAL FOR PERFORMANCE INDICATORS TO EVALUATE THE CONTRIBUTIONS OF PIBIC IN THE ACADEMIC AND SCIENTIFIC TRAINING OF STUDENTS GRADUATES WITHIN THE SCOPE OF THE FACULTY OF TECHNOLOGY OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF AMAZONAS – UFA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18227/2237-8057rarr.v14i1.8183

Keywords:

Scientific Initiation, Academic Research, Performance Indicators

Abstract

Faced with a reality of constant change and competitiveness, new skills and competencies are required every day to operate in a diffuse and complex society. Scientific Initiation Programs are an excellent way to promote and teach scientific skills that will allow you to achieve these new skills. However, it is important to monitor whether these Programs are achieving the expected objectives with the available resources. Thus, this research aimed to propose performance indicators to evaluate the contributions of the Scientific Initiation Program to the academic and scientific training of students graduating from the UFAM PIBIC and, in particular, within the scope of the Faculty of Technology of this Institution. To this end, it was necessary to map data from UFAM's PIBIC in the period from 2008 to 2018, characterizing the profile of graduates from the Program of courses at UFAM and the Faculty of Technology and the Faculty of Social Studies, making a comparison between the students' performance graduates of PIBIC/PAIC from the Faculty of Technology and the Faculty of Social Studies with those presented in the PIBIC General Report (CNPq) in the period 2016-2018 and presenting the proposal for management indicators for evaluating Scientific Initiation at UFAM. The methodology adopted was research through an exploratory and descriptive study, based on data collection using an electronic form sent to FES and FT Scientific Initiation graduates. The result was an outline of the development of PIBIC/PAIC, in the period in question, with an indication of the main characteristics of the undergraduate researchers. This facilitated the construction and validation of performance indicators to monitor Scientific Initiation actions. However, future studies could be directed towards a more comprehensive verification of other UFAM Units, also considering the perception of professors-supervisors regarding scientific research for undergraduate students.

Author Biographies

Mário Norberto da Costa Júnior, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e especialização em Gestão Pública pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Amazonas. Atualmente trabalha no Departamento de Pesquisa na Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PROPESP). Foi professor da Educação Básica, nas disciplinas de Geografia e História, Ombudsman (Atendimento a Clientes) da concessionária Via Marconi Veículos, Assistente Financeiro (Tesoureiro) da IAEASNB. Também atuou como Assessor II do Departamento de Administração e Finanças da SEAD/AM, desenvolvendo a implementação dos Sistemas de Protocolo Único do Estado (e-pro) e do Sistema de Patrimônio do Estado (Ajuri). Exerceu a função de Coordenador Acadêmica e Diretor do Departamento de Acompanhamento e Avaliação da Pós-Graduação na UFAM.

Marcelo Albuquerque de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Pós-doutor em Ciências Empresariais, com linha de pesquisa voltada para Economia Circular e Sustentabilidade pela Universidade Fernando Pessoa (Portugal). Ph.D. em Engenharia Industrial e Sistemas pela Universidade de Minho (Portugal) e Mestre em Engenharia de Produção. Possui especializações nas áreas de Automação Industrial, Gestão da Qualidade, Mecatrônica e Confiabilidade. É graduado em Engenharia Elétrica pelo Instituto de Tecnologia do Amazonas (UTAM). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal do Amazonas como membro do Departamento de Engenharia de Produção, da Faculdade de Tecnologia e do Programa de Mestrado em Engenharia de Produção. Atua nas áreas de Automação de Processos, Confiabilidade, Gestão da Produção e Operações, Gestão da Manutenção, Economia Circular e Sustentabilidade, com passagem anterior na função de professor no curso de Engenharia de Automação e Controle na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Coordenador de Engenharia da Universidade Paulista (atuando nos cursos de Engenharia Elétrica, Engenharia da Computação, Engenharia de Produção Mecânica e Engenharia de Automação e Controle), Coordenador de Projetos do Instituto de Pesquisa José Rocha Sérgio Cardoso, Supervisor de Engenharia da Nokia do Brasil Tecnologia e Pesquisador no Instituto Nokia de Tecnologia. Tem experiência na área industrial, com ênfase em Manutenção em equipamentos de processos produtivos, Automação de Processos, Gestão da Produção e Qualidade, além da experiência em liderança de equipes. Membro do Grupo Gestor do Programa de Mestrado em Engenharia de Produção na função de Coordenador para o triênio 2022-2025. É coautor do livro Aplicação de Ferramentas Lean Manufacturing no Processo Produtivo: Estudos de Casos Múltiplos em Empresas do Segundo Setor.

Ricardo Jorge da Cunha Costa Nogueira, Universidade Federal do Amazonas

Possui Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2014); Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amazonas UFAM (2008); Especialização em Produção De Material Didático em EaD UFAM (2009); Especialização em Gestão pela Qualidade Total UFAM (2000). Graduado em Administração de Empresas UFAM (1999); Graduado em Eletrônica UTAM/UEA (1991); Graduado em Processamento de Dados? UTAM/UEA (1997); Atualmente é Consultor da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior CAPES; Professor Associado I ? UFAM/FES/DA; Professor Quadro Permanente do Mestrado em Engenharia da Produção (PPGEP/UFAM); Membro do Colegiado Gestor (PPGEP/UFAM); Coordenador do Curso de Especialização em Gestão Pública Municipal- (UFAM/EaD). Tem experiência nas áreas de Administração, Engenharia e Qualidade Total, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão Estratégica, Mapeamento e Análise de Processo, Qualidade Total, Estudo de Mercado.

Published

16/08/2024

Issue

Section

Artigos/Papers