CONSTRUÇÃO DE UM MODELO DE AVALIAÇÃO DE DESEMPENHO DE GESTÃO DE PESSOAS EM UM SETOR PÚBLICO DO JUDICIÁRIO
Keywords:
Avaliação de Desempenho. Recursos Humanos. Setor Público. Poder Judiciário.Abstract
A gestão de pessoas do setor público tem o papel fundamental de orientar as pessoas para o alcance dos objetivos estratégicos, o que pode ser alcançado por meio da prática de avaliação de desempenho. A revisão teórica acerca do tema foi composta por artigos científicos internacionais, coletados por meio da ferramenta Knowledge Development Process-Constructivist (Proknow-C), que permitiu identificar uma lacuna de pesquisa, referente à falta de modelos de avaliação de desempenho com métricas vinculadas aos objetivos da organização. Nesse sentido, este artigo objetiva construir um modelo de avaliação de desempenho de gestão de pessoas de um setor de uma Organização Pública Federal do Judiciário para apoiar a tomada de decisão do gestor, por meio da Metodologia de Apoio a Decisão Construtivista - MCDA-C, composta pelas fases de estruturação, avaliação e recomendações. A aplicação dessa metodologia permitiu mensurar o desempenho do setor por meio de indicadores construídos a partir da percepção do gestor. Os principais resultados são: identificação de cinco áreas de preocupação ao avaliar a gestão de pessoas do setor: segurança, eficiência, motivação, retenção e capacitação; identificação do status quo da gestão de pessoas do setor, que se encontra em nível de mercado (41 pontos); proposição de melhoria do atual desempenho por meio de ações de aperfeiçoamento em relação à sobrecarga, ao retrabalho e ao reconhecimento; e, embora verificada similaridade dos indicadores do modelo àqueles apresentados na literatura, foi possível contribuir com novas medidas de desempenho: retrabalho, revisão e sobrecarga.References
Abu-Doleh, J., & Weir, D. (2007). Dimensions of performance appraisal systems in Jordanian private and public organizations. The International Journal of Human Resource Management, 18(1), 75-84. [5]
Amin, M., Ismail, W. K. W, Rasid, S. Z. A., & Selemani, R. D. A. (2014). The impact of human resource management practices on performance: Evidence from a Public University. The TQM Journal, 26(2), 125-142. [13]
Azmi, I. A. G. (2010). Competency-based human resource practices in Malaysian public sector organizations. African Journal of Business Management, 4(2), 235-241. [9]
Bana e Costa, C. A., & Silva, F. N. (1994). Concepção de uma “Boa” Alternativa de Ligação Ferroviária ao Porto de Lisboa: uma aplicação da metodologia multicritério de apoio à decisão e à negociação. Investigação Operacional, 14(2), 115-131.
Bana e Costa, C. A., Stewart, T. J., & Vansnick, J. C. (1995). Multicriteria decision analysis: some toughts based on the tutorial and discussion sessions of the ESIGMA meetings. Anais do European Conference on Operational Research, Jerusalém, Hebrew University of Jerusalem, Israel, 14.
Blackman, D., Buick, F., & O'Donnell, M. (2017). Why Performance Management Should Not Be Like Dieting. Australian Journal of Public Administration, 76(4), 524-528. [21]
Bortoluzzi, S. C., Ensslin, S. R., Ensslin, L. (2011). Avaliação de desempenho multicritério como apoio à gestão de empresas: aplicação em uma empresa de serviços. Gestão & Produção, 18(3), 633-650.
Castro, C. M. (1977). A prática da pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.
Checkland, P., & Scholes, J. (1999). Soft Systems Methodology in Action: a 30-year retrospective.
Conway, E., Fu, N., Monks, K., Alfes, K., & Bailey, C. (2016). Demands or resources? The relationship between HR practices, employee engagement, and emotional exhaustion within a hybrid model of employment relations. Human Resource Management, 55(5), 901-917. [15]
Cook, J., & Crossman, A. (2004). Satisfaction with performance appraisal systems: a study of role perceptions. Journal of managerial psychology, 19(5), 526-541. [3]
Daley, D. M., & Vasu, M. L. (2005). Supervisory perceptions of the impact of public sector personnel practices on the achievement of multiple goals: Putting the strategic into human resource management. The American Review of Public Administration, 35(2), 157-167. [4]
Ensslin, L., Dutra, A., & Ensslin, S. R. (2000). MCDA: a constructivist approach to the management of human resources at a governmental agency. International transactions in operational Research, 7(1), 79-100.
Ensslin, L., Giffhorn, E., Ensslin, S. R., Petri, S. M., & Vianna, W. B. (2010). Avaliação do desempenho de empresas terceirizadas com o uso da metodologia multicritério de apoio à decisão-construtivista. Pesquisa Operacional, 30(1), 125-152.
Ensslin, S. R. (2002). A incorporação da perspectiva sistêmico-sinérgica da metodologia MCDA-construtivista: uma ilustração de implementação. Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.
French, P. E., & Goodman, D. (2012). An assessment of the current and future state of human resource management at the local government level. Review of Public Personnel Administration, 32(1), 62-74. [11]
Grzebieluckas, C., Buson, M. A., Queiroz, S. G., Ensslin, L., Ensslin, S., Nickel, E., & Balbim, A. J. (2011). Instrumento para identificação das necessidades do consumidor no processo de desenvolvimento do design: Um estudo ilustrado com o projeto de um automóvel. Gestão & produção, 18(2), 337-350.
Hailesilasie, G. (2009). Determinants of public employees' performance: evidence from Ethiopian public organizations. International Journal of Productivity and Performance Management, 58(3), 238-253. [8]
Keeney, R. L. (1992). Value Focused-Thinking: A Path to Creative Decision-making. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
Landry, M. (1995). A note on the concept of 'problem'. Organization studies, 16(2), 315-343.
Makhubela, M., Botha, P. A., & Swanepoel, S. (2016). Employees’ perceptions of the effectiveness and fairness of performance management in a South African public sector institution. SA Journal of Human Resource Management, 14(1), 1-11. [17]
Manolopoulos, D. (2007). An evaluation of employee motivation in the extended public sector in Greece. Employee relations, 30(1), 63-85. [7]
Melton, E. K., & Meier, K. J. (2017). For the want of a nail: The interaction of managerial capacity and human resource management on organizational performance. Public Administration Review, 77(1), 118-130. [19]
Mostafa, A. M. S., Gould‐Williams, J. S., & Bottomley, P. (2015). High‐performance human resource practices and employee outcomes: the mediating role of public service motivation. Public Administration Review, 75(5), 747-757. [14]
Richardson, R. J. (2008). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.
Roberts, F. S. (1979) Measurement Theory. Encyclopedia of Mathematics and its Applications. London: Addison-Wesley Publishing Company, 7(1).
Roy, B. (1993). Decision science or decision-aid science? European journal of operational research, 8(1), 184-203.
Roy, B., & Vanderpooten, D. (1996). The European School of MCDA: emergence, basic features and current works. Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 5(1), 22-38.
Selden, S. C., Jacobson, W., Ammar, S. H., & Wright, R. H. (2000). A new approach to assessing performance of state human resource management systems: A multi-level fuzzy rule-based system. Review of Public Personnel Administration, 20(3), 58-74. [1]
Songstad, N. G., Lindkvist, I., Moland, K. M., Chimhutu, V., & Blystad, A. (2012). Assessing performance enhancing tools: experiences with the open performance review and appraisal system (OPRAS) and expectations towards payment for performance (P4P) in the public health sector in Tanzania. Globalization and health, 8(1), 33. [10]
Srivastava, A. P., & Dhar, R. L. (2016). Impact of leader member exchange, human resource management practices and psychological empowerment on extra role performances: The mediating role of organisational commitment. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(3), 351-377. [16]
Tanwir, M., & Chaudhry, A. (2016). Reforming a broken system: a new performance evaluation system for Pakistan civil servants. Pakistan Development Review, 55(1), 49. [18]
Ter Bogt, H. J. (2003). Performance evaluation styles in governmental organizations: How do professional managers facilitate politicians’ work? Management Accounting Research, 14(4), 311-332. [2]
Valmorbida, S. M. I., & Ensslin, S. R. (2017). Performance evaluation of university rankings: literature review and guidelines for future research. International Journal of Business Innovation and Research, 14(4), 479-501.
Van Rinsum, M., & Verbeeten, F. H. (2012). The impact of subjectivity in performance evaluation practices on public sector managers’ motivation. Accounting and Business Research, 42(4), 377-396. [12]
Verbeeten, F. H. (2008). Performance management practices in public sector organizations: Impact on performance. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(3), 427-454. [6]
Vermeeren, B. (2017). Influencing public sector performance: studying the impact of ability-, motivation-and opportunity-enhancing human resources practices on various performance outcomes in the public sector. International Review of Administrative Sciences, 83(4), 717-737. [20]
Zamcopé, F. C., Ensslin, L., Ensslin, S. R., & Dutra, A. (2010). Modelo para avaliar o desempenho de operadores logísticos: um estudo de caso na indústria têxtil. Gestão & Produção, 17(4), 693-705.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Management of Roraima-RARR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: 1.Autores retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution allowing work sharing with acknowledgment of its initial publication in this journal. 2. Authors are able to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. 3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as increasing impact and citation of published work The Effect of Open Access .