Organizational relations within a medical cooperative: it adoption and resistance

Authors

  • Douglas Filenga Fundação Santo André
  • Almir Martins Vieira Universidade Metodista de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18227/2237-8057rarr.v5i2.2613

Keywords:

Information Technology, Medical Cooperative, Doctor-patient Relationship

Abstract

Although Information Technology (IT) is disseminated in the organizational scenario, there are various ways on how to implement its adoption and acceptance. The management of IT has been investigated in the medical field with its main objective to find ways to describe activities in the Digital Era and its impacts in human relations. The impacts are analyzed in the form of doctor/patient relation. The case studies are targeted in identifying factors for acceptance and use of IT, which by the way do not occur as expected. The methods in this exploratory phase are qualitative. The results reveal a high level of electronic integration in certain organizational processes a significant resistance by doctors and patients in the adoption and use of IT during doctor consultations.

Author Biographies

Douglas Filenga, Fundação Santo André

Doutor em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (FGV/EAESP) e mestre em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) Professor do curso de Administração da Fundação Santo André

Almir Martins Vieira, Universidade Metodista de São Paulo

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) -2007 Graduado (1996) e Mestre (2001) em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) Coordenador do Programa de Pós-Graduação (mestrado) em Administração e Pesquisador da Cátedra de Gestão de Cidades da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP)

References

ALBERTIN, A. L. Comércio Eletrônico: Modelo, Aspectos e Contribuições de sua Aplicação. 6ª Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

ALBERTIN, A. L. Pesquisa FGV de comércio eletrônico no mercado brasileiro. São Paulo: FGV-EAESP, 2011.

ALVES, M.; BRITO, M. J. M.; MELO, M. C. O. L.; LEMOS, L. P.; FERREIRA, M. A. Práticas de Gestão, Relações de Poder e de Gênero na Organização Hospitalar. Encontro de Estudos Organizacionais (EnEO/ANPAD), V, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, ANPAD, 2008.

BAUMGARTNER, T.; KAJÜTER, H.; VAN, A. A seller´s guide to B2B markets. McKinsey Quarterly, nº 2, p. 26-33, 2001.

BORGES, L. O.; ALBUQUERQUE, F. J. B. Socialização organizacional. In: ZANELLI, J. C.; BORGES-ANDRADE, J. E.; BASTOS, A. V. B. (orgs), Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

BOYD, H. W.; WESTFALL, R. Pesquisa Mercadológica: Textos e Casos. Volume I. Rio de Janeiro: USAID, 1984.

CAMERON, D. Electronic commerce: the new business platform of the internet. Charleston: Computer Technology Research Corp, 1997.

CARR, N.G. IT doesn't matter. Harvard Business Review, 81, 5, 41- 49, 2003.

CARR, N.G. Does IT Matter? Boston: Harvard Business School Press, 2004.

CARVALHO, V.; BORGES, L. O. O Papel da Resiliência nos Resultados de um Processo de Socialização Organizacional. Encontro de Estudos Organizacionais (EnEO/ANPAD), VI, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ANPAD, 2010.

CAVEDON, N. R. As manifestações rituais nas organizações e a legitimização dos procedimentos administrativos. Porto Alegre: UFRGS. Dissertação (Mestrado em Administração – UFRGS), 1988.

DAVIS, F. D. A technology acceptance model for empirically testing new end-user information system: theory and results. Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, 1986.

DELEUZE. G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol.1). Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DERTOUZOS, M. O que será: como o novo mundo da informação transformará nossas vidas. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

DEVINE, D. A.; DUGAN, C.D.; SEMACA, N.D.; SPEICHER, K. J. Building Enduring Consortia. Mckinsey Quarterly, nº 2, p. 26-33, 2001.

GIBSON, W. Neuromancer. New York: The Berkley Publishing Group, 1994.

KALAKOTA, R.; WHINSTON, A. Electronic commerce: a manager´s guide. New York: Addison-Wesley, 1997.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. A estratégia em ação: Balanced Scorecard. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MEANS, G.; SCHNEIDER, D. Meta-Capitalism: the e-business revolution and the design of 21st century companies and markets. New York: John Wiley, 2000.

PRESTES MOTTA, F. C. Cultura nacional e cultura organizacional. In: Davel, E; Vasconcellos, J.(Orgs.). Recursos humanos e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 1995.

RAVIDRAN, S.; BARUA, A.; LEE, B.; WHINSTON, A. B. Strategies for shopping in cyberspace. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, v. 6, nº 1, p. 33-49, 1996.

ROGERS, E. M. Diffusion of Innovations. New York: Free Press, 1983.

SEYBOLD, P. B. The costumer revolution. New York: Crown Business, 2001.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: MCT, 2000.

TURBAN, E.; MCLEAN, E. R.; WETHERBE, J. Information Technology for Management. New York: John Wiley, 1999.

VENKATESH, V., MORRIS, M. G., DAVIS, G. B., & DAVIS, F. D. User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, (27:3), 425-478, 2003.

VENKATRAMAN, N.; HENDERSON, J. C. Real Strategies for virtual organizing. Sloan Management Review, v.40, nº 1, p. 33-48, 1998.

VIEIRA, V. A. As tipologias, variações e características da pesquisa de marketing. Revista da FAE, v.5, n.1, p.61-70, 2002.

WEGNER, D.; MAEHLER, A. E. Capital Social e Capacidade Absortiva: Influências no Desempenho de Empresas Participantes de Redes Interorganizacionais. Encontro de Estudos Organizacionais (EnEO/ANPAD), VI, Florianópolis. Anais… Florianópolis: ANPAD, 2010.

WEILL, P.; VITALE, M. R. Place to space: migrating to e-business models. Boston: Harvard Business Scholl Press, 2001.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZALTMAN, G. Rethinking Research: Putting People Back In. Journal of Marketing Research, v.34, p.424-437, 1997.

Published

31/12/2015

Issue

Section

Administração de Empresas (Business Administration)