LEARNING IN PERCEPTION OF THE BOARD OF COURSE TEACHERS OF A CATARINENSE UNIVERSITY FROM THE PERSPECTIVE OF EDUCATIONAL APPROACHES OF MIZUKAMI

Authors

  • Sheila Patrícia Ramos Universidade Regional de Blumenau
  • Júlio César da Silva Universidade Regional de Blumenau
  • Maria José Carvalho de Souza Domingues Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.18227/2237-8057rarr.v1i1.2192

Keywords:

Keywords, Learning. Administration Course. Mizukami Pedagogical Approach

Abstract

Mizukami (1986) searched to characterize the daily didactic-pedagogical of teachers through five approaches, which are: the traditional approach, behavioral approach, humanistic approach, cognitive approach and socio-cultural approach. With those concepts, it is presented the question research problem: What is the perception of professors of administration course in relation to learning, analyzed from the perspective of educational approaches Mizukami? There were established in this study, aiming to identify the perspective of educational Mizukami approaches, the approaches used by the teachers of the Administration Course of a University of Santa Catarina in a learning process. The research is characterized as descriptive and quantitative by surveying. The target population was 31 teachers of the subjects face with a sample of 26 teachers. It was applied a structured questionnaire. Data were compiled on Likert scale of five points and were analyzed using an analysis of descriptive statistics. The main results showed a slight tendency to approach Cognitivist.

Author Biographies

Sheila Patrícia Ramos, Universidade Regional de Blumenau

http://lattes.cnpq.br/1096854281072027 Formação em Administração pela Universidade Regional de Blumenau/SC em 2007. Participação em três projetos de Iniciação Científica. Atualmente cursando o Mestrado Stricto Sensu em Administração na Universidade Regional de Blumenau.

Júlio César da Silva, Universidade Regional de Blumenau

http://lattes.cnpq.br/3274346178104121 Atualmente é Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade de Blumenau-FURB. É Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC (2003) e Graduado em Administração pela Fundação Educacional Regional Jaraguaense -FERJ (1997). É Professor de Pós-Graduação em nível de Especialização nas disciplinas de Planejamento Estratégico, Internacionalização, Negócios Internacionais, Marketing Internacional e Comércio Exterior. Atua voluntariamente como Vice-Presidente da Sociedade Cultura Artistica-SCAR e Diretor de Marketing e Comunicação da APEVI-Associação de Micro e Pequenas Empresas do Vale do Itapocu Foi conselheiro dos Conselhos de Administração da Agência de Crédito do Vale do Itapocu, do Conselho Desenvolvimento Economico da Prefeitura Municipal de Jaraguá do Sul, do PROJARAGUÁ-Fórum Permanente de Desenvolvimento e da Fundação Educacional Regional Jaraguaense. Foi professor visitante do Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey-México e professor de Pós-Graduação da École des Mines - Saint Etienne France Intituto Heliopolis e UNERJ. Foi coordenador dos cursos de Graduação em Administração -Habilitações em Marketing e Comércio Exterior, coordenador da Pós-Graduação e Extensão e professor de cursos de Graduação e de Pós-Graduação da Católica de Santa Catarina.

Maria José Carvalho de Souza Domingues, Universidade Regional de Blumenau

http://lattes.cnpq.br/1216257320382231 Possui graduação em Ciências da Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1986), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Atualmente é professora titular da Universidade Regional de Blumenau/FURB. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da administração e contabilidade, gestão universitária e gestão de organizações complexas.

Published

30/07/2015

Issue

Section

Administração de Empresas (Business Administration)